Economia

ECONOMIA

TP Ferro proposa renegociar el deute per evitar la fallida

El jutjat ha admès a tràmit el plantejament de l'empresa que explota el túnel del Pertús

La concessionària, immersa en un concurs de creditors, arrossega un dèficit de 550 milions d'euros

El jutjat mercantil de Girona ha admès a tràmit la proposta de TP Ferro per renegociar el deute de 550 milions d'euros que arrossega la concessionària del túnel del Pertús. TP Ferro està immersa en un concurs de creditors des del setembre de l'any passat. A la concessionària, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, no li surten els números, perquè el trànsit de trens pel tram transfronterer ha quedat lluny de les previsions inicials.

El tram que gestiona TP Ferro s'estén entre Llers i el poble nord-català del Soler. Té 44,4 quilòmetres de via i la seva infraestructura estel·lar és el túnel del Pertús, que travessa els Pirineus. L'empresa en va obtenir la concessió l'any 2004, però els successius retards per part de Foment van obligar l'Estat espanyol a indemnitzar TP Ferro i a allargar-li tres anys més la concessió (fins al 2057).

Actualment, comptant els dos sentits de la marxa, cada dia hi ha uns deu TAV de passatgers que travessen la frontera. I a la setmana, tan sols una trentena de combois de mercaderies utilitzen el túnel del Pertús per creuar els Pirineus.

La falta de trens (cada vegada que passen pel túnel paguen un peatge) ha deixat la concessionària en números vermells. Després d'entrar en concurs, a mitjan d'aquest juny, TP Ferro va entregar una proposta de conveni al jutjat mercantil de Girona per intentar reestructurar el seu deute.

Aquest document, que ha de rebre l'aval dels creditors, inclou un pla de viabilitat i un altre de pagaments. A curt termini, la concessionària proposa cobrir el dèficit d'operació de la infraestructura amb un nou crèdit, que li atorgarien els seus socis (tant ACS com Eiffage). TP Ferro aniria retornant el préstec any a any, utilitzant els excedents de caixa, fins que se li acabi la concessió.

Amb aquest préstec, TP Ferro garantiria l'operativitat del tram transfronterer, però no retornaria el deute multimilionari. Per fer-ho, i sanejar números, la concessionària demana a bancs i creditors esperar deu anys. Seria aleshores quan començaria a retornar deute. Una part (com a mínim 100 milions) es pagarien de cop. L'altra, el gruix del dèficit, es capitalitzaria i es convertiria en crèdits participatius, que s'anirien retornant durant els anys que quedessin de concessió.

El pla de viabilitat de la concessionària no recull, però, cap intenció de cobrir deute amb infraestructura. És a dir, que TP Ferro vol mantenir el seu patrimoni i en cap cas vendrà part dels 44,4 quilòmetres de vies que gestiona, ni tampoc els cedirà als seus creditors, com a fórmules per pagar part del deute.

La junta de creditors

De moment, el Mercantil ha admès a tràmit la proposta de conveni presentada per la concessionària del TAV. Ara, si no hi ha cap moviment abans, el proper pas per saber quin serà el futur de TP Ferro serà el 15 de setembre, a les deu del matí, hi ha convocada la junta de creditors que haurà d'avalar o no la proposta de conveni. Si l'accepten i hi ha acord, TP Ferro podrà continuar l'activitat mentre salda comptes amb els creditors. Si no hi ha acord i els creditors tomben el conveni, aleshores la concessionària del tram transfronterer del TAV es veuria abocada a la fallida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.