Empreses
Exportació contra la crisi (i 10)
Aromatitzant el món
L'empresa de perfums, aromes i fragàncies Carinsa exporta el 40% de la seva producció i és present en mig centenar de països
Al setembre obre la filial de Turquia i també enguany la de Xile, i estudia noves implantacions a Colòmbia, probablement per al 2018
Voldria celebrar els 25 anys de la marca amb una nova seu corporativa
tot i els riscos evidents
L'empresa Carinsa ja va néixer amb les coses clares: el seu sostre era el món. Fundada l'any 1993 per l'enginyer químic Alberto Martínez, l'objectiu va ser arribar a treballar per als líders locals de tots els sectors en què Carinsa volia ser present, la qual cosa ja representava haver de sortir a veure món. Així ho reconeix Vanesa Martínez, filla del fundador, ja finat, que porta actualment les regnes de l'empresa com a presidenta i directora general, juntament amb la seva germana Denia, que n'és la sotsdirectora.
La companyia, ja constituïda com a grup, es dedica a la fabricació d'aromes i fragàncies, additius tecnològics, ingredients, productes funcionals i preparats per a clients industrials “que ajuden a posicionar milers de productes i aporten valor afegit als fabricants”, segons paraules de Vanesa Martínez. S'estructuren en tres divisions: la de fragàncies (per a detergència, cosmètica i ambientació), i les d'alimentació humana i animal, però no hi ha repte que se'ls resisteixi. Han desenvolupat projectes com ara un saboritzant per al pinso dels porcs que fa que el deslletament de les cries sigui menys traumàtic (en estar en el pinso de les truges, les cries el reconeixen quan ja els toca menjar sòlid) i un embolcall per a fuets amb base vegetal que fa que no s'hagi de pelar, entre d'altres. A França, per exemple, hi van entrar gràcies a una preparació per a alimentació halal que els va permetre fer el salt també al Canadà.
I és que Carinsa és present en una cinquantena de països, i en una trentena dels quals tenen algun tipus de presència física, ja sigui a través d'una filial, una oficina comercial o a través de distribuïdors. Actualment, el 40% de les vendes es fan a fora, perquè el negoci a l'Estat espanyol continua sent molt important, però la tasca per internacionalitzar-se és constant. Les primeres filials es van obrir l'any 1999 al Marroc i el 2000 a Algèria, des d'on es controla gran part del continent africà. L'any 2009 van obrir una fàbrica a Veneçuela i la propera serà la planta fabril a Turquia, que començarà amb tasques comercials
ja a partir del setembre. “Per a alguns, entrar en aquests moments
a Turquia no seria un bon moment, però nosaltres ho veiem com una oportunitat i un repte”, explica Denia Martínez. A Turquia, la seguirà Xile, també durant aquest exercici, i més tard Colòmbia, on també tenen intenció de fabricar, probablement l'any 2018. “És un mercat molt interessant i no està tan saturat com el mercat mexicà, on va tothom”, explica Denia Martínez.
Malgrat ser present en tots els continents, a l'Àsia és on tenen una presència menor, i la intenció és arribar, en un primer moment, a l'Orient Mitjà i els Emirats Àrabs des de Turquia. Pel que fa a les vendes a l'exterior, el 40% es concentren al nord d'Àfrica; el 30%, a Europa (amb Turquia inclosa); el 25%, a l'Amèrica del Sud, i la resta, a l'Àsia.
Si la internacionalització és una de les tres potes en què Carinsa basa el seu creixement, les altres dues són la innovació i la diversificació i especialització. En el cas de la innovació, l'empresa destina fins a un 20% de la xifra de negoci a l'activitat de recerca, i treballa amb projectes tan pioners com l'encapsulació dels aromes (que permet alliberar-los mitjançant la fricció, per exemple), suavitzants de nova generació que permetin perfumar i higienitzar a baixa temperatura, i additius per a la indústria de l'alimentació que permeten fer preparacions en fred, la qual cosa els ajuda a reduir els costos energètics de manera important. De fet, dels 150 treballadors en plantilla, un 40% treballen
en les àrees de recerca i desenvolupament i el 30% de la plantilla són llicenciats o doctors.
En el cas de la diversificació, Carinsa toca actualment diversos àmbits: indústria càrnia, begudes, indústria làctia, pastisseria, plats precuinats, confiteria i caramels (nova d'enguany), aperitius i snacks i farmàcia (alimentació humana), aqüicultura, avicultura, cunicultura, equí, porcí, remugants, mascotes (alimentació animal), detergència tèxtil, neteja de la llar, alta perfumeria, cosmètica, cura del cos i ambientadors. Els pròxims camps seran les conserves de peix i de vegetals.