Esports

"Cada cop sóc més bon pilot"

Entrevista a Pedro Martínez de la Rosa, pilot de l'equip BMW Sauber

Quan va saber que tornaria a la graella, Pedro Martínez de la Rosa (Barcelona, 24-2-1971) va agafar la maleta i se'n va anar a la seu de Sauber GP. Era el 19 de gener i només se n'ha mogut per fer les jornades de test, en les quals ha completat més de 2.500 km. Ha anat per feina, i la competitivitat del cotxe ho ha notat. L'entusiasme del català no ha decaigut. I a partir de la setmana que ve comprovarem que la seva velocitat, tampoc.

Ja ha aterrat o encara està en un núvol?
Fa temps que he aterrat. Ja ha passat el moment de somni. Ara toco de peus a terra. Hem tingut una pretemporada molt bona i això m'ha ajudat a concentrar-me en la feina.

Quina opinió li mereix el cotxe?
No sé on estarem. És difícil de valorar. Crec que estarem a prop dels primers. Depenem de nosaltres mateixos i de la nostra capacitat d'evolucionar el cotxe per poder estar més o menys a prop. Partim en una posició força millor de la que m'imaginava i estic molt content.

Tenir el millor túnel de vent donarà un avantatge decisiu a Sauber, ara que els test en pista són mínims?
El que és clar és que l'aerodinàmica és l'element diferenciador més important que hi ha en la F-1, perquè el motor i la part mecànica gairebé no la pots ni tocar, està tot descobert. Els equips que, cursa a cursa, introdueixin millores aerodinàmiques seran els que guanyaran el mundial. Això ho he après a McLaren, veient com treballa un equip gran. Per això és tan important tenir una eina tan bona com el túnel de vent de Hinwill [a Suïssa] i saber-la utilitzar. Tenim l'eina i ara n'hem de treure profit, però sense l'eina, sense un bon túnel de vent, és impossible tenir un bon cotxe de F-1. Per això penso que Sauber és un equip amb molt de futur.

Quines diferències hi ha entre Sauber i McLaren pel que fa al mètode de treball o a l'organització?
Jo m'he integrat a l'equip molt tard. M'hauria agradat arribar abans. En un mes i mig he firmat amb l'equip, he conegut l'equip, m'he entrenat amb l'equip i ara anem a Bahrain. Fa un mes i mig no tenia volant. En un temps rècord hem aconseguit moltes coses. No és fàcil començar de zero amb un equip i en tant poc temps. La clau per adaptar-m'hi ha estat viure a prop de l'equip, ser-hi cada dia i conèixer la gent i intentar ajudar en el desenvolupament del cotxe. Però sí, hauria preferit arribar a l'octubre.

Ha pogut aportar molt al nou cotxe? Què hereta del de l'any passat?
D'aportacions, no n'he pogut fer gaires, les normals en un pilot, un granet de sorra més en una gran muntanya d'idees que té l'equip. L'avantatge que tinc és que he treballat en un gran equip com McLaren durant set anys, i això em permet tenir un coneixement de com és un bon cotxe de F-1 i de com treballa un bon equip. El cotxe no té res a veure amb el de l'any passat. És completament nou i no només pel canvi de reglament, sinó perquè s'ha millorat molt pel que fa a la mecànica i l'aerodinàmica. L'hivern ha estat molt dur per a l'equip, perquè no sabien si tindrien llicència i, tot i això, han continuat treballant molt dur. Això és d'admirar.

Què pensa del fet que Sauber el vingués a buscar i resistís la pressió de Ferrari per imposar Fisichella?
El que compta és que hi havia molts pilots bons i amb experiència que optaven a aquesta plaça. Que m'hagin triat a mi és un orgull perquè significa que han optat per un pilot amb coses bones i coses dolentes. Bones, com la meva experiència i, crec, la meva velocitat i consistència. Coses dolentes, com tres anys sense conduir, que segur que m'han anat en contra. Peter Sauber ha pres riscos fitxant-me. Li ho agraeixo i no el decebré, però admeto que per a un equip de F-1 fitxar un pilot que fa tres anys que està aturat té el seu risc. Dec ser molt bo! [riu].

Vol dir que deixa a les seves mans el desenvolupament del cotxe o bé significa que necessitava algú que tingués de tot menys dubtes?
Sóc dels que pensa que l'evolució d'un cotxe no recau en una persona, sinó en un equip. Aportaré el meu gra de sorra, res més, però és un gra de sorra amb molta experiència i el coneixement de set anys en un gran equip. Però un pilot no fa un cotxe. El pilot et pot dir què li falta al cotxe per anar més ràpid, però les solucions les ha de donar l'equip i les peces per millorar, també. No m'agrada que ningú, ni un pilot ni un enginyer, prengui gaire rellevància en un equip. Sauber té més de 300 persones i no pots dir que n'hi ha una de determinant. És el grup.

El que va passar el 2009 amb Brawn com a hereu de Honda es pot repetir amb Sauber com a successor de BMW?
No, no hi haurà un segon cas Brawn GP. El reglament està espremut al cent per cent. Les inconcrecions, com les que van donar lloc als difusors dobles, tothom les ha aprofitat. No hi haurà sorpresa, perquè el reglament és molt semblant. No hi haurà un segon cas Brawn GP, però sí que hi pot haver equips com Sauber, que treballarem bé, i podem sorprendre. Però serà per treball i no per reglament.

El 2009 va ser un any de transició marcat per la clarividència de Brawn i Red Bull. Ara, amb equips nous, traspassos sonats i retorns encara més sonats, pot ser l'hora de tornar a la normalitat entesa com el domini de les grans escuderies?
Els equips grans, els de tota la vida, aquest any tornaran a guanyar, però amb diferències molt petites. Cada cop es poden evolucionar menys els cotxes i l'única diferència és aerodinàmica. Quan hi ha estabilitat reglamentària, els equips forts i grans treuen algunes dècimes d'avantatge.

Com i quant influirà en el plantejament estratègic de la cursa la prohibició de fer gasolina?
No ho sabem del cert. Dependrà molt dels pneumàtics que ens porti Bridgestone i dels que fem servir per qualificar i començar la cursa. Sí que sabem que hi haurà molta flexibilitat i les estratègies seran molt diverses. Gairebé hauràs d'estar més pendent del que fan els altres que de tu, perquè el més important serà no tenir trànsit en la cursa. Hi haurà molta improvisació. Pots entrar a boxes i canviar rodes per avançar el pilot del davant. Ho veig imprevisible, però s'haurà de potenciar la comunicació entre pilot i equip. L'equip haurà d'estudiar les estratègies dels rivals que tinguem a prop i saber col·locar-te sense trànsit en la cursa. Serà la clau. Però dir si seran curses amb una, dues o tres aturades depèn bàsicament dels pneumàtics i de la seva degradació.

Schumacher torna amb 41 anys i De la Rosa, amb 39. Una excepció puntual al «baby boom» o un canvi de tendència?
És una coincidència. La F-1 es mou per modes i en una època els pilots havien de ser tan joves com fos possible, però en els últims anys els equips també s'han adonat que, amb els entrenaments al mínim, potser val la pena tenir un pilot experimentat que t'ajudi a evolucionar el cotxe que un inexpert que et trenqui cotxes. Ho veig com una coincidència, però l'experiència és un grau i amb el reglament actual el pilot expert adquireix més importància.

Pilotar no s'oblida, però creu que tindrà la mateixa velocitat que els anys 2005 i 2006?
Durant tots aquests anys he après que cada cop, cada any, sóc més bon pilot. No crec que hagi anat enrere cap any. Sóc millor perquè cada any tinc més experiència. I una qualitat que tinc és que aprenc molt, dels pilots, dels enginyers amb qui he treballat. Crec que ara sóc més fort que abans.

Fa la sensació que una pretemporada tan limitada en dies de test no l'havia d'ajudar. És així?

Quan vaig haver de substituir altres pilots el 2005 o el 2006 va ser a mitja temporada i no vaig tenir temps per preparar-me. Per tant, aquesta pretemporada ha estat objectivament curta, però veient les meves experiències passades, prou llarga.

Què ha estat el millor i el pitjor de tres anys sense competir?
El millor, treballar amb McLaren-Mercedes. Quan dic que he disfrutat i he après, ho dic de veritat. Cada dia ha estat molt interessant. Treballar en el simulador ha estat molt dur, però alhora molt enriquidor tècnicament. El pitjor ha estat l'any 2009. Gairebé no vaig conduir el cotxe i tota la feina es va concentrar en la simulació. Això està bé si ho pots complementar amb treball al circuit, però no ha pogut ser i se m'ha fet dur estar tants dies fora de casa per no poder ni tocar el cotxe.

Què li diria a qui afirma que vostè és el passat de la fórmula 1? [Setmanes enrere, el pare de Jaume Alguersuari es va referir a De la Rosa en aquests termes]
No li diria res, en tot cas, li diria que no sap res de fórmula 1.

Aquesta serà la seva última temporada si...
Si físicament no estic al nivell que he tingut sempre. Si al final considero que he estat per sota del meu nivell no tindré cap problema per parar i dedicar-me a una altra cosa.

Com analitza les dificultats, sobretot financeres, dels equips nous per presentar-se en la primera cursa? Poden arribar a ser una nosa a la pista?
La diferència de velocitat entre els equips nous i els ja establerts serà molt gran. Però és normal, perquè a un equip que té cinc o sis mesos de vida no se li pot exigir que estigui al mateix nivell que el que fa quinze o vint anys que és en la F-1. Espero que no siguin un problema a la pista, però sí que tindrem situacions compromeses amb el trànsit en pista. El més important és saber avançar i que s'apartin, i això ens passarà a tots igual.

Ara que ja no és a McLaren, com ho va passar amb els afers d'espionatge, amb tot l'entorn de la confrontació entre Hamilton i Alonso i amb els mitjans anglesos i espanyols ficant-hi cullerada?
Ho vaig passar molt malament, per què ens hem d'enganyar. Em vaig trobar en una lluita que no era la meva, en la qual intentava ajudar dos pilots i em vaig trobar enmig d'un cas d'espionatge que ni sabia que existia i en què no vaig intervenir per a res. Vaig fer el que fa qualsevol altre pilot de F-1, veure què fa la competència i intentar millorar el teu cotxe. Però ho vaig passar malament.

Es va sentir ben tractat per l'equip i els mitjans?
En general, els mitjans ens van respectar molt i van entendre que els pilots no hi teníem res a dir, ni a fer, ni havíem intervingut en res. Simplement estàvem intentant analitzar la competència. Ens van tractar amb molt respecte i no en tinc cap mal record.

Què hi ha deixat a McLaren? Què trobarà a faltar d'ells?
Hi he deixat molts amics, moltíssims, però he de mirar endavant. Ha estat una etapa fantàstica, però ara en començo una de nova i no puc estar mirant enrere. La meva nova família és l'equip Sauber i he d'aprendre a conviure amb ells i a treballar amb el seu estil, un estil molt més suís. Ja hi haurà temps per a tot. Tard o d'hora em tornaré a trobar amb els meus amics de McLaren. Els deixo, però és un punt i seguit. Tornaré amb ells algun dia.

Què pensa de la substitució de Willy Rampf per James Key com a director tècnic?
Conec més Key que Rampf perquè vaig treballar amb ell a Jordan. Va ser una època molt breu i jo no sabia gairebé res de F-1. Per tant, no sé si James Key té una gran opinió sobre mi perquè quan vaig entrar a Jordan era un nen que no sabia res. Amb Rampf he no he treballat ni mesos, sinó només setmanes, però m'ha causat molt bona sensació. Però no vol continuar i vol dedicar-se més a la seva família després de molts anys dedicat al cent per cent a Sauber. I quan algú se'n vol anar, se l'ha de respectar i serà positiu perquè és clar que vol estar més amb la seva família que amb nosaltres. Crec que a Sauber hi haurà molts canvis, en tots els àmbits.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.