MOTOR / GRAN PREMI DE MALÀISIA DE FÓRMULA 1
Més llenya al foc
La FIA exclou Hamilton del GP d'Austràlia i torna el tercer lloc a Trulli
L'estament esportiu acusa el campió d'haver mentit als comissaris
L'equip McLaren, també exclòs, anuncia que no presentarà al·legacions
La polèmica esquitxa, i de quina manera, el començament de la 60a edició del campionat del món de fórmula 1. El capítol més recent va ser l'exclusió, ahir, de Lewis Hamilton i l'equip McLaren del Gran Premi d'Austràlia i la restitució a Jarno Trulli del tercer lloc del que havia estat desposseït després d'haver-lo celebrat al podi al costat dels dos pilots de l'equip Brawn, Jenson Button i Rubens Barrichello. Quatre dies després de la cursa, la FIA va sentenciar l'exclusió de Hamilton, basant-se en les proves «deliberadament enganyoses» que l'actual campió del món i el testimoniatge de David Ryan, cap d'equip de McLaren, van aportar als comissaris esportius de Melbourne per justificar que Trulli havia avançat indegudament Hamilton quan en les últimes voltes el cotxe de seguretat va neutralitzar per segona vegada la cursa.
Segons l'informe de la FIA, en l'estudi de l'afer –al qual Toyota no va presentar l'apel·lació que inicialment havia anunciat, perquè en les aquelles circumstàncies la sanció és inapel·lable– i després de repassar la gravació de la conversa per ràdio entre Hamilton i el seu equip, queda clar que al pilot anglès li va ser ordenat en dues ocasions –cosa que va negar– que es deixés avançar per Trulli, quan l'italià acabava de perdre el tercer lloc en una lleu sortida de pista. Un argument que coincideix amb el que va explicar el pilot de Toyota tan aviat com va saber que havia estat penalitzat amb 25 segons. Trulli va justificar l'avançament per l'alentiment sobtat del monoplaça de Hamilton. «El reglament diu que si quan ha sortit el cotxe de seguretat un vehicle no pot anar a una determinada velocitat, se'l pot avançar», assenyala Trulli.
Posteriorment a l'exclusió, McLaren va confirmar, en un comunicat, que accepta la decisió de la FIA i que, per tant, no farà al·legacions per l'exclusió. L'equip anglès, però, manifesta la seva estranyesa per com s'ha portat a terme el procediment. En el mateix comunicat consta que «l'equip creia, erròniament, que les transmissions havien estat escoltades per la FIA el 29 de març [el dia de la cursa] i, per tant, no va considerar necessari parlar-ne amb els comissaris».
Amb la restitució del tercer lloc a Trulli, Toyota ocupa el segon lloc en la classificació de marques, a set punts de Brawn. Segons es deia ahir al circuit de Sepang, no es pot descartar que la FIA tracti aquest afer el dia 14 d'abril i apliqui noves sancions a Hamilton i McLaren en la mateixa sessió en què el comitè d'apel·lació es definirà sobre la legalitat o no dels difusors aerodinàmics dels Brawn, Toyota i Williams.
Jarno Trulli
TOYOTA
«Estic content perquè desitjava que se'm fes justícia. Estic satisfet per mi i per l'equip i ho agraeixo a la FIA, perquè no passa gaire sovint que reconsideri les coses»
«Vaig ser honest i tinc la raó. No vam fer al·legacions ni res i no vaig fer cap comentari extra. Totes les proves demostren que vaig respectar el reglament»
Martin Whitmarsh
McLAREN-MERCEDES
«No sé què volen dir amb això de ‘deliberadament enganyoses'. Caldrà preguntar-ho a ells [a la FIA]»
«Creuen que l'omissió d'informació de les comunicacions per ràdio entre l'equip i Hamilton va ser deliberada i d'això en diuen engany»