JOAN VILLADELPRAT I BERNAL

PRESIDENT D'EPSILON EUSKADI

«Els grans equips de la F1 aquesta temporada s'han adormit»

Nascut a Sant Cugat el 1955, és una de les persones de referència en la F1. Aquest mecànic, que des dels 15 anys treballa en el món de la competició, ha tingut sota les seves ordres els millors enginyers. Va guanyar un títol amb Niki Lauda, dos amb Alain Prost i dos amb Michael Schumacher.
Què és Epsilon Euskadi?
–«És una nova filosofia dins l'automobilisme. Compagina, des del 2003, esport, investigació i formació. El màster que fem ja ha portat set enginyers a la F1. Per a algú com jo això és important.»
–Però vostès també competeixen?
–«En altres categories. Els estudiants van amb els enginyers, i això fa el nostre màster únic al món. Vam crear una oficina tècnica amb part de la gent que formem, vam engegar un projecte i vam portar dos cotxes a les 24 hores de Le Mans. Vam aguantar 19 hores, i a Silverstone ja estàvem a 3 mil·lèsimes dels Audi, que tenien un pressupost infinitament superior. Un projecte únic i històric... però aturat per falta de diners.»
–I d'on els treuen, els diners?
–«D'on podem. L'escola s'autofinança; els projectes esportius, amb patrocinadors; Le Mans, amb un inversor que també és en el projecte de convertir-nos en constructors. Tot plegat culmina en la nova seu de Vitòria. 17.000 metres quadrats amb el primer túnel de vent de l'Estat d'acord amb l'última homologació que ha fet la FIA per a la F1. Podrem dissenyar, construir les peces i acabar-ho tot.»
–Faran un fórmula 1?
–«Pot ser, però no ens tanquem a res. Ara mateix també treballem per a un client dedicat a l'energia eòlica.»
–I perquè no ho fa a Catalunya?
–«Ho vaig intentar. La meva família encara viu... què més fàcil! Però no vaig aconseguir que mai em diguessin que sí ni que no. I me'n vaig cansar.»
–Parlem de F1. Els primers grans premis van ser estranys (pluja...), però s'esperava que després de quatre curses els equips capdavanters es veiessin superats tan clarament?
–«De cap manera. Alguns equips han interpretat el reglament millor que altres. Brawn, més enllà del doble difusor, ha fet un gran cotxe. Que al principi superés els grans, s'entén; que aquests tardin tant a reaccionar, no. S'han adormit moltíssim.»
–Per què Brawn?
–«Va apostar. Va oblidar el cotxe del 2008, fent enfadar força Honda, que no ho entenia, i es va centrar en el del 2009 interpretant el reglament millor que ningú. Dos mesos abans de començar, l'equip desapareixia. Ho ha evitat, ha mantingut alta la moral i ha fet un gran cotxe. Impressionant. Red Bull també ha estat bé, l'únic que sense difusor ni Kers planta cara.»
–Una diferent interpretació deixa els grans despenjats?
–«Una de les grans feines dels equips és interpretar el reglament. Ross Brawn té un avantatge, és el representat de la comissió tècnica dels equips que parla amb la FIA. Ho sabia tot molt més de primera mà.»
–I això és legal?
–«Totalment. D'això, ningú se n'ha queixat. Ell sabia on eren els límits i ha portat les coses al límit. Els altres, en comptes de treballar, es van dedicar a criticar i pledejar.»
–Vostè creu en el Kers?
–«Que la FIA obligui a treballar en el reaprofitament de l'energia de les màquines és molt important. La F1 és el banc de proves de l'automoció, i els últims anys això s'havia oblidat.»
–Realment els utilitaris milloren tant gràcies a la fórmula 1?
–«Sí. L'aerodinàmica, l'electrònica, els frens... Tot surt de la F1.»
–Quin serà el pròxim giny que ens sorprendrà?
–«Si ho sabés rai!»
–Com li prova a TV3?
–«Em costa. M'agradaria ser allà baix. Comentar el que fan els altres no és allò pel qual jo he nascut, però intento ajudar a entendre les coses.»
–Qui guanyarà a Montmeló?
–«Catalunya sempre és un punt d'inflexió en la temporada; tothom hi porta alguna evolució. Confio molt en la gent de Renault, Alonso està molt motivat i pot ser al podi. Brawn i Red Bull continuaran a davant. Veig Ferrari i McLaren encara lluny.»
–Afecta el fet de treballar en estris que van a 300 per hora?
–«Sí, afecta la manera de veure la vida i tot el teu entorn. La nostra manera de pensar, d'analitzar, no és igual a la de la resta, i quan sortim de la feina hem de fer un esforç per resituar-ho tot. Si no ho fem, podem cometre l'error de pensar que els problemes de la vida normal, els problemes del dia a dia de la meva dona, no són problemes. I això és fals.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.