L'èxit de la pressió
pilotes
ha recuperat Alves en les tres competicions aquest curs. És el que més n'ha recuperat de tota la plantilla.
Com en els primers anys del Barça de Rijkaard, el de Guardiola s'ha destacat per exercir una pressió al camp del rival per recuperar la pilota ben a prop de l'àrea contrària i arribar ràpid a la porteria. Aquest ha estat un tret distintiu de l'equip i un dels aspectes tàctics que més s'han treballat. Per tal que la pressió fos efectiva, la defensa ha jugat molt avançada i amb els davanters pressionant molt els defenses, que en moltes ocasions es veien obligats a rifar la pilota i era recuperada pels mitjos o els defenses o, senzillament, la perdien en benefici dels davanters blaugrana. En aquest sentit, el davanter que més destaca en l'apartat de pilotes recuperades és Messi, amb un total de 169, per 130 d'Eto'o i 103 d'Henry. La feina defensiva del trident ha estat una de les claus de la bona marxa de l'equip i Guardiola, en més d'una ocasió, ha lloat el sacrifici que han fet pel bé de l'equip. Els jugadors que més pilotes han recuperat, però, són els defenses que més minuts acumulen, i destaquen per damunt dels altres Alves –és el que més ha jugat– amb 530, Piqué amb 473, Puyol amb 366 i Márquez, amb 351. El primer migcampista en aquesta classificació és Touré, que ha recuperat 348 pilotes, seguit pel seu relleu, Busquets, amb 329. I un cop el Barça recuperava la pilota, els interiors, sobretot Xavi i Iniesta, s'encarregaven d'administrar-la i distribuir-la cap als atacants. El de Terrassa és el futbolista de la plantilla amb més passades de mèrit acumulades, 159 –seguit de Messi, amb 99, i Iniesta, amb 87.