MOTOR / CAMPIONAT DEL MÓN DE MOTOCICLISME
Nova categoria, nous horitzons
Moto 2 debuta per fer més espectacular la cilindrada intermèdia
Tots els equips utilitzaran els mateixos motors i pneumàtics
Toni Elias, malgrat la lesió, parteix entre els màxims favorits al títol
Una quarantena de pilots seran els protagonistes de la nova cilindrada intermèdia entre els 125 cc i Moto GP. Es tracta de la categoria de Moto 2, substituta dels ja antics 250 cc, que neix amb els objectius clars: abaratir els costos i esperonar l'espectacle a còpia d'un nou reglament que obliga tots els equips a utilitzar els mateixos motors (Honda), electrònica i pneumàtics (Dunlop).
D'entrada, les Moto 2 han de costar la meitat que les antigues 250 cc. Els motors se sortegen, s'entreguen precintats i una empresa (Neo Technology) els recull cada 1.500 km (tres curses) i comprova que tot estigui en regla. L'electrònica també està sempre a disposició del gestor tècnic del campionat. Cada pilot té un paquet de 12 rodes per cursa (opcionalment en pot comprar quatre més). Els motors provenen de l'Honda CBR 600 (quatre temps) del mundial de Supersport, amb una potència estimada de 140 cavalls i limitació electrònica a 16.000 revolucions per un pes mínim de 135 quilos. Per comparar, les millors Aprilia de 250 cc (dos temps) donaven 125 cavalls per 100 quilos i, per tant, tenien una relació pes/potència millor. Tot el xassís (forquilla, basculant, dipòsit) i el seu disseny són lliures i no poden derivar d'una moto de sèrie. També és lliure l'aerodinàmica i tots els perifèrics del motor, excepte l'embragatge.
Durant la pretemporada s'ha dubtat de l'efectivitat de la moto nova, però hi ha prou al·licients perquè el mundial sigui d'allò més vistós. I és que Moto 2 reunirà tant pilots que provenen de Moto GP (Toni Elias i Alex de Angelis), com campions de 125 cc (Julián Simón) i pilots que tornen de les superbikes (Fonsi Nieto). I seran molts: de sortida, 40. A més, els dubtes sobre les prestacions de la moto es van esvair una mica a Jerez. Tot i que els motors van ser entregats ara fa un mes, els millors pilots en els test (Elias i Conti), van voltar en 1:44.0, només un segon més lent que la pole d'Àlex Debon l'any passat (1:43.0). Ben posades a punt, seran tant o més ràpides.
Una categoria oberta.
Sigui com vulgui, la igualtat tècnica dels equips farà que aquest sigui un autèntic campionat de pilots i que els mecànics i enginyers s'espremin el cervell per incidir en la millora i perfecció del xassís a mesura que passin les curses, amb l'objectiu d'aconseguir el pes mínim, que estigui ben repartit i una aerodinàmica tan favorable com sigui possible.
Una catalana al mundial?