El més petit de la nissaga
Conjunta elegància i esportivitat, i participa de l'experiència que BMW ha anat adquirint en els vehicles SUV. Així és l'X1, del qual s'anuncia la comercialització a partir de finals d'aquest any
Si BMW es va decidir un dia a posar en marxa la Sèrie 1 és lògic que després també es plantegés oferir l'alternativa als X5 i X3, en forma d'un SUV de dimensions més compactes però mantenint-ne l'estil general, tant estètic com qualitatiu. Per això, l'X1 presentat aquest mes al Saló de Frankfurt es beneficia de l'experiència que la firma alemanya ha adquirit amb els altres components de la nissaga X.
D'aquí que més que a un aspecte extern que no deixa cap dubte d'on procedeix o un habitacle que per refinament i ergonomia també ostenta el segell propi de la marca, sigui interessant contemplar l'apartat tecnològic que va des dels motors fins la tracció total permanent xDrive –combinada amb el control d'estabilitat DSC i la tracció DTC, i present per primera vegada en un cotxe de menys de quatre metres i mig– passant per les avançades suspensions davanteres de doble articulació o la funció d'assistència a la frenada en revolts. En el cas de la versió XDrive 28i, l'única de la gamma amb motor de gasolina, el DSC inclou funció d'assecat de pastilles i discos de fre.
Quatre motors amb tracció total
El BMW X1 combina quatre motors amb la tracció total intel·ligent xDrive. Com a referent en potència i esportivitat hi ha el 3.0 de gasolina, amb sis cilindres en línia i sistemes Valvetronic –de reglatge de vàlvules– i Doble-Vanos, de regulació de l'arbre de lleves. Els altres tres propulsors són turbodièsel, tots de 1.995 cc i amb injecció directa common-rail. El de prestacions superiors disposa d'injectors piezoelèctrics que treballen a 2.000 bar de pressió i doble turbo, que actua en dues fases segons les revolucions i garanteix 400 Nm de parell, disponibles entre 2.000 i 2.250 rpm.
En l'esglaó intermedi hi ha el motor de 177 CV, dotat d'injectors a 1.800 bar i turbo de geometria variable. Força similar a aquest és l'eficient propulsor destinat a les versions més econòmiques del X1, en aquest cas amb un gens menyspreable parell de 320 Nm. Tant el motor 3.0 de gasolina com el turbodièsel de 204 CV van associats a un canvi automàtic de sis marxes. En el propulsor de 177 es pot triar entre aquesta possibilitat i el canvi manual de 6 relacions, l'únic disponible en la variant de 143 CV.
Pels que en facin prou amb un X1 de tracció simple, a l'eix posterior, BMW proposa els motors turbodièsel de 177 i 143 CV, tots dos amb caixa de canvis manual i sistema d'engegada i aturada automàtiques del motor. Lògicament, baixen els consums de gasoil i les emissions de CO2 queden per sota dels 140 g/km.
Guanyar espai
La possibilitat d'inclinar el respatller posterior fins a la posició vertical permet incrementar de 70 litres el volum de càrrega del maleter (420 litres en configuració normal). La banqueta es pot plegar per parts o totalment; en aquest cas, el maleter arriba fins als 1.350 litres.
Rodar sense aire
Ja és habitual que BMW proposi un munt d'opcions per als seus automòbils i l'X1 no és una excepció a la regla. Aquest capítol inclou els pneumàtics tipus Runflat, amb els quals es pot seguir circulant durant una bona distància encara que hagin perdut tota la pressió d'inflat.
Més estabilitat
Entre les opcions disponibles per al X1 hi ha l'ajustament esportiu del xassís i el denominat Performance Control, sistema que actua juntament amb el control d'estabilitat i anul·la qualsevol tendència del cotxe al subviratge, especialment en condicions de baixa adherència.