Per treure's el barret

Porsche no s'ha estat de res en la creació de la seva primera berlina de quatre places. Esportivitat marca de la casa, refinament a prova dels més exigents i enginyeria més que avançada

Després de tres anys en què Porsche havia anat anticipant, sempre en petites i molt ben estudiades dosis, les línies mestres del Panamera, l'arribada d'aquest cotxe al mercat suposa tot un esdeveniment. No només pel que s'ha fet esperar, sinó, sobretot, perquè és la primera berlina esportiva de la marca de Stuttgart. I també perquè es tracta d'un automòbil de classe no superior, sinó molt superior, des de tots els punts de vista.

I és que si l'aspecte del Panamera manté fonamentalment l'essència de la icona per excel·lència de Porsche, el 911, dins la immensa carrosseria de pràcticament cinc metres de llargada i dos d'amplada hi ha tot l'espai i més perquè el conductor i tres passatgers gaudeixin confortablement, en els seus respectius seients individuals perfectament dissenyats, d'un entorn d'allò més refinat. I que, segons els gustos, es pot configurar amb classicisme –detalls de fusta i tapisseria de pell clara– o amb un toc molt més actual, entre tretze combinacions possibles. I, fent esment de l'espai, cal citar els 445 litres de volum del maleter, o 1.263 amb els seients posteriors plegats.

El Panamera arriba al mercat en tres versions, totes amb motor de 4.8 litres i vuit cilindres. La bàsica és la S (105.525 euros), amb tracció a l'eix posterior, suspensió activa –molles d'acer i amortidors de duresa variable– i canvi manual. Opcionalment pot disposar de la fenomenal transmissió automàtica PDK, de set marxes, doble embragatge i que inclou la funció start & stop del motor. La transmissió PDK és de sèrie en la versió 4S, igual que la tracció total permanent (113.958 euros). Al capdavant de la gamma hi ha el Panamera Turbo (150.111 euros), amb el mateix motor 4.8-V8, però en aquest cas sobrealimentat amb dos turbos que eleven la potència fins a 500 CV, i dotat de suspensió pneumàtica. Segons les previsions, aquesta versió acapararà el 40 per cent de les vendes.

En qualsevol cas, més que l'equipament de sèrie que se li suposa a un cotxe d'aquesta categoria, crida l'atenció la llarga llista d'opcions.

La perfecció sí que existeix

Després de fer un bon nombre de quilòmetres amb cada una de les tres versions del Panamera, vam arribar a la conclusió que, entre la S equipada amb la transmissió PDK, la 4S i la Turbo, l'elecció no seria fàcil. Partint d'una primera selecció en funció de la tracció total, hi ha qui prioritzaria els 100 CV o els 200 Nm de més del Turbo i la seva suspensió pneumàtica o bé qui hi renunciaria a canvi de la molt més excelsa sonoritat del V8 atmosfèric del 4S, al qual corresponen les dades de la fitxa tècnica.

En qualsevol cas, sigui perquè la posició de conducció és idèntica a la del Porsche 911 o bé per la confiança que no triga a inspirar al conductor, desapareix ben aviat la sensació de conduir un cotxe de tals dimensions i quasi dues tones de pes. I si premem el botó d'enduriment de la suspensió en carreteres amples i sinuoses, difícilment ens podrà copiar el ritme cap dels seus rivals de categoria. A qui estigui al cas no li caldran més detalls. Porsche té en el Pamanera una berlina exclusiva des de tots els punts de vista: luxosa, segura i diabòlicament ràpida. La perfecció, vaja.

PORSCHE PANAMERA 4S MOTOR: 4.806 cc. 8 cilindres. Injecció directa i distribució variable Vario Cam Plus. POTÈNCIA: 400 CV a 6.500 rpm. PARELL: 500 Nm a 3.500 rpm. CANVI: Automàtic PDK, 7 marxes. TRACCIÓ: Integral permanent. SUSPENSIONS: Triangles d'alumini. Control actiu continu PASM. FRENS: Discos ventilats de 360 i 330 mm. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 4,970/1,931/1,418 m. PES: 1.860 kg. DE 0 A 100 KM/H: 5 segons. VELOCITAT MÀXIMA: 282 km/h. CONSUM MITJÀ: 11,1 litres/100 km (gasolina 98). EMISSIONS DE CO2: 260 g/km. PREU: 113.958 euros.

«Operació lífting»

El Panamera acredita uns consums de gasolina molt baixos per a un cotxe de la seva potència. Aquest ha estat un objectiu prioritari de Porsche, que combinant l'acer amb metalls com ara l'alumini i el magnesi ha aconseguit guanyar uns grams aquí i uns quilos allà. Una mostra és que, comparats amb els del Cayenne, els motors del Panamera són uns 25 quilos més lleugers. La gestió de la seva temperatura és electrònica, solució que igual que el sistema start & stop també estalvia consum i emissions. I la caixa de canvis PDK prioritza, en programa normal, les marxes més llargues possibles.

Simplicitat

La primera impressió és que aprendre's l'espectacular botonera que recobreix el túnel central del Panamera ha de ser un exercici força complex. En realitat, res d'això, perquè, a diferència d'altres vehicles d'alta gamma, cada botó té una funció concreta i perfectament definida.

Un milió d'euros

Aquesta és la inversió que Porsche ha destinat al Panamera. La previsió de vendes és de 20.000 unitats anuals arreu del món i abans de l'inici de comercialització ja hi havia 4.500 comandes. L'any que ve arribarà la versió amb motor de sis cilindres i el 2011, l'híbrida.

Signes d'identitat

Porsche ha tingut cura de mantenir en aquesta berlina esportiva els signes d'identitat propis de la marca. La clau per engegar el motor situada, com sempre, a l'esquerra del volant i el compta-revolucions presidint el quadre de rellotges, en són uns bons exponents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.