No hi ha res com prevenir
La pluja és un fenomen natural que no podem culpar dels accidents de trànsit. En tot cas, hem d'assumir la responsabilitat de no haver-ne tingut en compte les possibles conseqüències
A vegades, referint-nos a la conducció segura, qualifiquem la pluja, la boira o el vent com a fenòmens anòmals. Talment com si no tinguéssim present que són cosa pròpia de la natura i, més encara, d'aquesta època de l'any. Normalment hi ha la creença que la dificultat de la pluja en la conducció es limita a la quantitat d'aigua sobre el paviment i la possibilitat que s'hi formi algun bassal que pugui causar problemes o accidents.
En realitat, però, la pluja té molta més implicació. I és que incomoda un gest tan senzill i rutinari com és pujar i baixar del cotxe, origina el risc que els peus del conductor llisquin sobre els pedals si la sola del calçat és mullada, limita la visibilitat, provoca retencions, indueix els vianants a travessar a corre-cuita el carrer i, en general, aboca cap a una conducció més tensa. I a la nit, tots hem pogut comprovar que els llums dels vehicles que circulen en sentit contrari enlluernen més, problema que s'agreuja quan la cara interior del parabrisa no és ben neta o si els vidres s'entelen (la millor solució per evitar-ho és portar engegat l'aire condicionat).
Com a fenomen natural que és, el conductor sempre ha de tenir ben present la pluja. Per tant, cal que el vehicle vagi ben calçat amb uns pneumàtics en perfectes condicions. Un simple plugim, aparentment insignificant, pot tenir uns efectes totalment diferents segons l'estat de conservació de la goma i si la seva superfície de contacte té el dibuix en condicions o no. També cal tenir present que sobre l'asfalt sempre hi queden dipositats residus (pols, components oleaginosos, etc.), brutícia que resta adherència en els primers moments de pluja, més encara si fa dies que no plou.
La força de l'aigua
Sovint hem vist imatges de rieres normalment seques que de sobte baixen amb un gran cabal d'aigua que s'endú tot el que troba al seu pas, vehicles inclosos. I la gent segueix creient que es pot travessar un gual, asfaltat o no, amb un parell o tres de dits d'aigua. Però, més que l'altura de l'aigua, el que importa és la seva força i cal pensar que dos metres per segon ja és un valor considerable. El primer fenomen que causa el gruix de l'aigua és l'hidroplanatge, que es pot produir amb molta aigua a baixa velocitat o amb poca aigua a alta velocitat. La primera conseqüència quan un vehicle és desplaçat per la força directa de l'aigua sol ser bolcar i seguir riera avall absolutament descontrolat. I a partir d'aquí, tots podem imaginar les conseqüències per als que hi són dintre. També hi ha el convenciment de més seguretat en conductors de vehicles 4x4. La recomanació, però, és que no es deixin confondre per les aparences. Un banc de sorra, sovint sec, pot esdevenir un parany insalvable sota l'aigua. El vehicle pot quedar-hi atrapat i la força del corrent farà la resta.