Un gran pas endavant
Opel ha traslladat al nou Astra l'estil i la tecnologia de l'Insignia, el seu germà gran. I el resultat es nota perquè aquest cotxe té molts arguments no només per agradar sinó també per convèncer
A mitjan mes que ve tindrem aquí la nova generació de l'Opel Astra, el model que acapara més volum de vendes entre tota la gamma de la marca alemanya. Un cotxe que, sota tots els punts de vista, ara va molt més enllà del seu antecessor. La seva estètica és moderna –això es nota especialment dins l'habitacle– i en línia amb la de l'Insignia, el germà gran del qual també hereta elements tecnològics com ara el xassís electromecànic, el sistema d'il·luminació adaptativa AFL –ara en la seva tercera generació– o la càmera frontal de reconeixement de senyals de trànsit i d'advertiment de canvi involuntari de carril. També seguint l'exemple de l'Insignia, Opel ha treballat a fons per incrementar el confort de l'Astra. En són una bona mostra els seients més ergonòmics o bé la minuciosa feina aplicada a reduir vibracions i tota mena de soroll, tant mecànic com aerodinàmic o fins i tot el que es produeix al tancar les portes. Segons els responsables de la marca, s'han reduït 1.5 decibels respecte de l'anterior Astra.
En la concepció d'aquest nou model, que arriba amb carrosseria de cinc portes, Opel ha considerat prioritari donar-li un aspecte esportiu però sense comprometre l'altura, l'espai interior ni la facilitat d'accés i sortida; objectius aconseguits. Paral·lelament, també s'ha optimitzat el rendiment dels motors, que en conjunt i amb transmissió manual han rebaixat d'un 12 per cent el consum de combustible i les emissions de CO2
El nou Opel Astra arribarà al mercat amb quatre motors de gasolina –dos atmosfèrics i els altres dos, sobrealimentats– i quatre dièsel, tots amb common rail i turbo de geometria variable. Les potències oscil·len entre els 180 i 95 CV, aquesta última del propulsor 1.3 CDTI EcoFlex, disponible a la primavera. Els motors 1.4 i 1.6 atmosfèrics de gasolina i el 1.3 CDTI van associats a un canvi manual de cinc marxes, mentre que en la resta és de sis relacions. En acabats, hi ha quatre nivells: Essentia, Enjoy, Sport i Cosmo. Tots amb un bon assortiment d'airbags i un control d'estabilitat de múltiples funcions, dins l'equipament de sèrie.
Confortable i molt agradable de conduir
Res millor per avaluar la qualitat de la feina realitzada que la proposta que ens va plantejar Opel de poder rodar amb el nou Astra en la pista de proves que la marca alemanya té prop de la fàbrica de Rüsselsheim. Una completa varietat de condicions del ferm ens va permetre certificar en ben poca estona el confort constant i el baix nivell de remorositat mecànica d'aquest cotxe. I també comprovar la resposta dels tres modes d'ajustament de la suspensió adaptativa Flexi Ride –procedent del Insignia– que, a partir de la informació constant procedent dels sensors, gestiona electrònicament paràmetres com ara la rigidesa dels amortidors, la duresa de la direcció, la resposta del motor quan es prem l'accelerador i el règim superior pels canvis de marxa en cas de disposar de transmissió automàtica.
En carretera, el nou Astra és un cotxe molt agradable de conduir. Ho vam constatar amb la versió més potent en turbodièsel –el motor 2.0 CDTI, que va estrenar l'Insignia– i amb la de gasolina. Equipades amb la suspensió Flexi Ride, ambdues unitats ens van semblar esplèndides per la resposta i precisió en carreteres sinuoses, escenari on també demostren un bon caràcter a canvi d'un més que discret consum de combustible. El propulsor de gasolina, a més, té una funció overboost que durant cinc segons incrementa el parell fins a 266 Nm.
Eix posterior totalment nou
La distància entre eixos del nou Astra ha crescut 71 mm respecte de la del seu antecessor. I també se li han eixamplat els eixos (56 mm el davanter i 70, el posterior). Uns increments que afegits a la superior rigidesa de la carrosseria (43 per cent en torsió i 10 per cent en flexió) reverteixen en l'excel·lent sustentació del cotxe sobre l'asfalt. Però el que crida més l'atenció és la solució que Opel ha aplicat a l'eix posterior, que combina una barra de torsió de perfil buit amb la timoneria de Watt, que limita la caiguda de les rodes i compensa un 80 per cent del balanceig. Al davant, la suspensió clàssica McPherson va assentada sobre un subxassís aïllat de la carrosseria. El nou Astra també introdueix com a primícia en el seu segment la suspensió adaptativa Flexi Ride d'Opel; intervé constantment segons el tipus de carretera i de conducció i, a més, permet al conductor seleccionar entre tres ajustaments de rigidesa.
Sentit pràctic
Els amants de l'ordre se sentiran a gust dins el nou Astra. I és que l'habitacle té nombrosos espais per desar-hi objectes, uns quants d'ocults a la vista, per exemple el calaix sota el seient de l'acompanyant. També cal destacar l'efectivitat dels difusors de les sortides de ventilació, que eviten l'impacte directe del flux d'aire fred.
Maleter versàtil
Al maleter, de 370 litres de capacitat en configuració normal, se li pot ajustar la plataforma en tres nivells. El nou Astra també disposa del pràctic sistema Flex Flix d'Opel per transportar bicicletes sense sacrificar espai útil al maleter. L'eix posterior permet aquesta interessant solució, que amb suspensió multibraç seria impossible.