RAL·LIS
Catalunya, projecte 2011
El futur de la prova del RACC i la seva continuïtat a Catalunya té clau econòmica
Falta un patrocinador o una aportació institucional per garantir-ne la pervivència
Tant el president del RACC –Sebastià Salvadó– com el director del ral·li –Aman Barfull– han reorientat, abans i durant l'edició que es va acabar diumenge, les seves manifestacions sobre el futur del Ral·li Catalunya. De no parlar-ne, a acceptar obertament que el RACC no pot continuar gastant-se gairebé dos milions d'euros en el ral·li (amb un pressupost global de gairebé 2,5 milions), no només de manera indefinida sinó a mitjà termini. I la decisió pot anar per la via de la renúncia –descartada per al 2010– o per trobar un patrocinador o un suport institucional. I si aquest patrocinador ho exigeix, hi haurà trasllat de seu.
En tot cas, és una de les decisions més transcendentals que ha de prendre el RACC en relació amb la seva divisió esportiva. Primer de tot, no fer la cursa al 2010 no es preveu, perquè, després d'haver batallat per evitar entrar en la rotació de ral·lis que queden fora del mundial, i haver-ho aconseguit, no tindria cap sentit una renúncia.
El RACC vol continuar fent el ral·li. De fet, és la seva gran prova i el distanciament amb els gestors del Circuit de Catalunya encara reforça més aquesta impressió. Al president, Sebastià Salvadó, se li fa molt costa amunt pensar en un ral·li fora de Catalunya, perquè tot i que el RACC s'ha implantat a tot l'Estat espanyol sota el seu mandat, el continua considerant un club català. Però no tothom en la junta directiva pensa igual i hi ha qui era partidari de marxar aquest mateix 2009
La decisió s'haurà de prendre abans de Nadal o com a molt a primers d'any, perquè la FIA demana al mes de febrer un primer esborrany d'itinerari. I si s'ha de marxar de Catalunya, no es pot improvisar en dos dies.
D'altra banda, el mundial 2010 marcarà un final de cicle en aquest campionat, caracteritzat per l'homogeneïtzació absoluta del format de les proves i la rigidesa normativa. Tot això es flexibilitzarà i el mateix Barfull va admetre el cap de setmana passat que estudiarien diverses possibilitats (trams nocturns, cursa mixta d'asfalt i terra, començar dijous...) d'acord amb el reglament. També s'acabarà el reglament WRC i es passarà al reglament S2000 (en realitat, però, amb motors 1.6 i turbo), de manera que el 2011 serà l'any de les grans novetats.
El patrocinador, clau.
Va ser a partir de la pèrdua del patrocinador (Movistar aportava més de mig milió d'euros) que tot es va complicar. Hi ha hagut tot un any per trobar un patrocinador o ajut, però per diverses raons –la conjuntura global, segurament la més poderosa– res no s'ha tancat amb èxit.
La satisfacció amb les institucions tarragonines i amb Port Aventura és total, sense escletxes, però no es pot dir el mateix amb la Generalitat. Fins i tot l'alcalde de Salou, Pere Granados (FUPS, una llista independent), va lamentar públicament, micròfon en mà, el baix grau d'implicació del govern català.