Barcelona rep avui el Tour de França. Serà el tercer cop que aquesta cursa ciclista de ressò mundial trepitja la capital catalana. De l'última en fa 44 anys i els qui se'n recorden diuen que va ser un «moment històric» després que el guanyador, José Pérez Francés, corregués pràcticament en solitari els 223 km de l'etapa i la guanyés amb un avantatge de quatre minuts i 23 segons. Pérez Francés va fer la tercera escapada més llarga en la història del Tour.
Avui la ciutat pretén tornar a deixar petjada entre els milers d'espectadors que veuran com el grup de ciclistes creua Barcelona. Uns 400 voluntaris repartiran 450.000 cartolines grogues entre els espectadors de les primeres rengles del recorregut perquè les aixequin en el moment en què el primer corredor passi per davant. Així es pretén crear una immensa onada amb la qual es vol fer reviure fugaçment l'esperit olímpic.
Els ciclistes arribaran a Barcelona al voltant de les 5 de la tarda trepitjant carrers tan cèntrics com Aragó, Consell de Cent o l'avinguda Paral·lel amb l'objectiu de creuar, cap a 2/4 de 6 de la tarda, la meta que estarà a l'Estadi Olímpic Lluís Companys. El recorregut d'avui és de 13 km que se sumaran als 9 km que faran demà quan, cap a les 11 del matí, l'escamot de ciclistes abandonarà la ciutat en direcció a Andorra tornant a creuar el centre de la ciutat fins anar a trobar la ronda del Mig.
L'Ajuntament tancarà l'itinerari de la cursa dues hores abans que arribin els ciclistes perquè pugui lluir la caravana publicitària que precedeix la cursa. Aquesta caravana fa 20 km de longitud i està formada per uns 200 vehicles decorats pels patrocinadors que ofereixen un espectacle d'una hora. Els talls acabaran cap a 2/4 de 6 de la tarda, un cop acabi la cursa.
Demà, les afectacions al trànsit seran menors, segons l'Ajuntament. L'itinerari de la cursa estarà tancat des de les nou, fins mitja hora després que la caravana publicitària hagi sortit de la ciutat. Es tornarà a tallar de 2/4 d'11 a 2/4 de 12, hora en què els ciclistes hauran abandonat la ciutat.
Degut a les restriccions i talls que hi haurà a les carreteres d'accés a Barcelona, el Servei Català de Trànsit recomana arribar a la ciutat amb transport públic. Hi haurà prop d'una cinquantena línies de bus afectades pel recorregut del Tour. Per això, Transports Metropolitans de Barcelona demana als seus usuaris que es desplacin en metro quan hagin de fer un recorregut proper al que farà la prova ciclista.
Hi ha, però, qui no es podrà desplaçar ni amb bus, ni amb metro, ni tampoc amb taxi. El servei porta a porta de taxis adaptats de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat no oferirà taxis avui des de 2/4 de 3 i fins a les 7, i demà des de 2/4 de 9 del matí fins a les 12 del migdia. Demanen als seus usuaris que canviïn l'hora de desplaçament. La portaveu de transport especial de l'institut, Teresa Pallissa, reconeixia ahir que han hagut de modificar uns 500 serveis dels fixes.
D'aquest esdeveniment esportiu de ressò mundial n'informen prop de 4.000 professionals de la comunicació que treballen per 630 mitjans de 30 països. Un total de 92 canals de televisió retransmetran en directe la cursa ciclista, fet que reporta uns guanys econòmics.
L'Ajuntament ha calculat que l'impacte econòmic, la projecció internacional i el posicionament de marca que suposarà el pas del Tour per Barcelona, «és, com a mínim, de 30 milions d'euros, fent una valoració econòmica del cost publicitari de trenta minuts pels 92 canals de televisió». D'altra banda, l'ocupació hotelera a la ciutat durant el Tour incrementarà un 10%. El president del Gremi d'Hotels de Barcelona, Jordi Clos, va assegurar ahir que «amb aquesta cursa, Barcelona s'hi juga molt», i va recordar que esdeveniments d'aquesta magnitud contribueixen a millorar la visibilitat de la capital catalana a l'exterior.
Un total de 170 mossos d'esquadra en bicicleta es faran càrrec de la mobilitat de la cursa avui i demà, acompanyant la caravana publicitària i el grup de ciclistes. D'altra banda, 100 agents més s'encarregaran del dispositiu de seguretat estàtica, és a dir, a les zones de la sortida i de l'arribada, els itineraris, a les metes volants i a la zona VIP. Finalment, més de 370 mossos per dia treballaran amb les policies locals dels municipis per on passi la cursa per garantir la seguretat urbana.
Pel Sindicat dels Mossos d'Esquadra de CCOO, minoritari dins el cos, els torns de treball «vulneren la jornada laboral». Asseguren que «és un greuge comparatiu que els agents de Trànsit cobreixin l'esdeveniment fent hores extres i els de Seguretat Ciutadana ho hagin de fer mitjançant els canvis de planificació».
El govern no vol assumir el cost d'aixecar les barreres a l'autopista del Maresme
Paula Mercadé
L'arribada del Tour de França a Barcelona ha obligat a tallar les principals vies gratuïtes que comuniquen el Maresme amb la capital catalana. Aquests talls obligaran avui molts conductors a anar per l'autopista. Tot i que el Servei Català de Trànsit (SCT) va recomanar aixecar les barreres d'aquesta via de pagament, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) ho va descartar perquè no volia fer front a la despesa que genera alliberar els conductors del peatge.
El SCT i PTOP coincidien que la despesa generada per l'aixecament de les barreres de l'autopista del Maresme l'haurien de pagar les empreses que patrocinen el Tour. Ni el Servei Català de Trànsit ni el Departament de Política Territorial van aclarir ahir qui dels dos tenia potestat per haver negociat amb els organitzadors del Tour amb l'objectiu que paguessin la despesa generada per l'aixecament de barreres. Així doncs, els que avui no puguin passar per l'N-II, que estarà tallada al trànsit entre Palafolls i Caldes d'Estrac, hauran de gratar-se la butxaca si volen moure's en cotxe pel Maresme.
Per la seva banda, Acesa, la concessionària de l'autopista del Maresme, va voler deixar clar que no té potestat per aixecar les barreres o fer preus especials per als conductors. Aquestes mesures només es prenen si ho demana el govern. La concessionària recorda que no hi ha cap protocol escrit que expliqui què s'ha de fer en casos com els d'avui.
Una ciutat mòbil
Amb els ciclistes que participen es trasllada com una petita ciutat mòbil de 4.500 persones i uns 2.500 vehicles que configuren les tres caravanes: la publicitària, la dels corredors i la dels mitjans de comunicació que segueixen l'esdeveniment. A la imatge, operaris muntant la vila, ahir a Girona.
Tot a punt per a la gran prova
Un dispositiu de més de 3.400 persones garantira avui l'èxit del pas del Tour de França per la ciutat de Barcelona. Els 22 km de circuit urbà (13 de l'etapa d'arribada d'avui i 9 de la de sortida de demà) estaran senyalitzats per 6.800 tanques. Ahir a la tarda es treballava intensament per acabar de col·locar aquestes tanques que marcaran el recorregut, que passa per sis districtes de la ciutat: Sant Martí, l'Eixample, Ciutat Vella, Sants-Montjuïc, la Vila de Gràcia i Horta-Guinardó.