Cita amb l'imprevist
Dakar. Alguns favorits es perden i Pain cedeix el lideratge a Casteu, amb Laia Sanz tretzena en l'etapa. Daltabaix en cotxes, amb la cursa neutralitzada per la crescuda d'un riu i resultats provisionals
Un Dakar en què tot vagi pel camí traçat no és un Dakar complet. L'any passat es va anul·lar una etapa per la neu i el glaç en el pas dels Andes a 5.000 m d'altitud. Ahir, la primera de les dues especials es va anul·lar per a tothom –i era l'única per als camions, que no van competir– i la segona va ser neutralitzada per als cotxes a partir del km 82 –dels 183 que tenia l'especial–, perquè la crescuda d'un riu feia molt perillós travessar-lo. De fet, se'n travessaven més d'un, i a mesura que passaven les hores cada cop baixava més aigua. Fins que ja va ser impossible.
Abans de prendre la decisió, les motos i cinc cotxes –de la desena que havien pogut creuar el riu– ja havien arribat a la meta i són els que surten en les classificacions. És segur que durant la matinada hauran variat, ni que sigui per incloure tots els cotxes que van superar el riu. Per tant, probablement Nani Roma no s'haurà despertat en el tercer lloc de la general, perquè Al-Attiyah-Cruz i el rus Novitski hauran estat repescats. El qatarià i el català van dominar la primera part de l'etapa fins que –com molts– no van gosar travessar el riu. L'honor de la victòria en aquesta etapa serà per al francès Guerlain Chicherit (SMG).
No s'hi val a badar
Ni en les etapes aparentment senzilles es pot baixar la guàrdia. Que li ho preguntin a Olivier Pain, que va sortir líder de Salta i va arribar a San Miguel de Tucumán cinquè després d'haver cedit més de mitja hora. Va ser en el km 118 on un grapat dels favorits –Chaleco López, Pedrero i Kurt Caselli entre ells– es van equivocar. David Casteu és el nou líder, però el més llest va ser de nou Cyril Despres, que de ser cinquè a 14 minuts del líder ha saltat al segon lloc a 9:26 de Casteu. Tot, però, pendent de possibles penalitzacions, perquè diversos pilots es podrien haver saltat algun punt de pas obligatori, situat a l'esmentada zona crítica.
A Despres li hauran d'aplicar els 15 minuts de penalització per haver canviat el motor divendres al vespre –s'ho va fer tot ell, perquè no hi havia assistència–, però aquesta operació la faran tots els pilots avui, en la jornada de descans. El problema per a Despres podria ser que el motor que ha posat ja té mitja cursa al damunt, ja que era el del polonès Marek Dawrowski.
L'etapa la va guanyar Joan Barreda, però el castellonenc ja no compta en la general. La sorpresa va ser Laia Sanz, que es va adaptar perfectament a unes pistes amb sorra i pedres i va navegar com els millors per obtenir el seu millor parcial, tot i tenir l'escapament trencat. La catalana va ser 13a, a només 45 segons de Cyril Despres i s'enfila fins al 30è lloc de la general.
Tots els catalans que van afrontar l'etapa marató l'han superat. També Jordi Viladoms, que després d'estar aturat un grapat d'hores divendres buscant com reanimar la seva Husqvarna, va descobrir un problema elèctric, el va reparar i ahir va ser 21è. També Gerard Farrés va passar com va poder, amb la bomba de gasolina avariada i demanant carburant als rivals, però continua en cursa.
Xavier Foj arriba al dia de descans líder en T2
El català Xavier Foj continua mostrant, un any més, com es pot fer un Dakar a un alt nivell amb uns mitjans mínims però amb molta experiència i sentit comú. Sense camió d'assistència i amb els recanvis imprescindibles carregats en el seu Toyota, Foj era divendres líder de la categoria T2 (cotxes derivats de la sèrie) amb 40:12 d'avantatge respecte a l'àrab Abdulla Alheraiz i 57:44 respecte al francès Nicolas Gibon, tots amb Toyota. El rival inicialment més temut, el japonès Jun Mitsuhasi, amb un Toyota oficial de la marca japonesa, ja no és rival, perquè va tenir molts problemes en les etapes de dimarts i dimecres, i és a més de tres hores i mitja del pilot de Molins de Rei. Foj, a més. ocupa el 31è lloc de la general. Divendres quedaven 100 cotxes en competició. Avui seran alguns menys.