El més llest de la classe
Motociclisme. GP de Qatar. Lorenzo pot fer voltes netes i obté la posició preferent. Pedrosa i Márquez es fan nosa i Aleix Espargaró es cola entre els millors
El nou format de qualificació (Q1 i Q2) ha triomfat des del primer dia i la cursa d'avui també promet. Jorge Lorenzo surt des de la posició preferent i les diferències respecte a les Honda de Dani Pedrosa i Marc Márquez (4 i 9 dècimes) podrien fer pensar en un monòleg Yamaha, amb el mallorquí i el sorprenent Cal Crutchlow (Tech 3), però el resultat és enganyós. Hi havia més motos capacitades per baixar a 1:54. El secret, amb el format nou de Q1 i Q2 –només 15 minuts per tanda– és trobar la pista neta en el moment oportú, i això ho van saber fer bé Lorenzo i Crutchlow, i no tant Pedrosa i Márquez.
A més, els dos catalans es van acabar destorbant i el més perjudicat va ser el debutant, en una situació que haurà estat motiu d'anàlisi a HRC durant la nit. Amb el seu temps de divendres, Márquez estaria en tercer lloc, a davant de Pedrosa. En això d'espavilar-se per no trobar trànsit tampoc ho va fer bé Valentino Rossi, que va tenir una sortida de pista i no va poder millorar la seva primera volta ràpida.
L'altra conseqüència del nou format afecta els rebufs. Ja es va intuir ahir, quan la majoria de pilots de la Q2 van sortir junts a pista, que seran més els pilots que se situaran a roda de la moto precedent per llimar dècimes, i això no agrada a tothom. Ja ho va demostrar Pedrosa quan va tallar gas en ple revolt. El problema va ser que qui el seguia era Márquez i gairebé es van tocar. Però el pilot de Castellar va trobar una última volta bona (tercer) i Márquez, no.
Aleix fa història
Aleix Espargaró va colar la seva ART de reglament CRT en la Q2 i en va deixar fora les Ducati de Iannone i Spies. En la Q2 es va situar a roda de Lorenzo però només va poder rebaixar una dècima. Amb tot, els progressos de les CRT són evidents, més en aquest circuit on cedeixen més de 20 km/h de velocitat punta.
Pol és el referent i Mack ja ha arribat
En Moto 2, Pol Espargaró va pagar amb la mateixa moneda al japonès Nakagami i li va prendre la posició preferent just al límit del temps, al contrari del que havia passat dijous i divendres. El català, que havia tingut una caiguda en què es va fer un cop al cap i a la mà, no va poder fer gaires voltes. Mika Kallio, desaparegut fins ahir, es va colar finalment en la primera fila. Tito Rabat, amb poca adherència al darrere, surt des de la tercera fila, i Jordi Torres i Ricky Cardús compartiran la sisena. Toni Elias surt endarrerit, però té millor ritme que velocitat i a la part central de la graella hi ha molts pilots en molt poques dècimes.
La millor progressió la va fer Maverick Viñales. Potser no està prou recuperat per plantar cara a l'intocable mallorquí Luis Salom, però ahir, a una volta i escollint el moment oportú per als esforços –feia molt de vent i la pista s'omplia contínuament de sorra–, només li va cedir una dècima. Avui podria competir amb calmants. Àlex Rins és l'altre pilot amb velocitat per mirar de seguir els dos capdavanters. Folger ja va cedir sis dècimes i la resta, més d'un segon, amb Àlex Márquez en tercera fila –sense rebufs i amb goma gastada– i Isaac Viñales en un excel·lent tretzè lloc