Medi ambient

medi ambient

La contaminació atmosfèrica torna a créixer a Barcelona

L'últim any han repuntat els dos contaminants, que superen el llindar que estableix la normativa europea

El govern municipal considera que la situació està estancada perquè els últims tres anys s'havien reduït

Els dos contaminants de més risc per a la salut per la seva persistència a Barcelona han tornat a augmentar el 2011 a la ciutat després d'haver-se reduït durant un trienni des del 2008, any en què va entrar en vigor la limitació de velocitat a 80 Km/h impulsada pel govern tripartit a tots els accessos metropolitans. Però no és pas la substitució d'aquesta velocitat límit per la variable el que explica aquest augment, segons els experts. És pitjor. La contaminació de Barcelona és crònica i ho continuarà sent fins que no es prenguin mesures dràstiques, i la limitació de velocitat no ho és, defensa José María Baldasano, director de l'àrea de ciències de la terra del Centre de Supercomputació de Barcelona (BSC). Els contaminants provinents de l'emissió de gasos de combustió dels vehicles sí que es van reduir l'any 2008 quan va entrar en vigor la limitació de 80. Però només a les estacions de mesurament situades a tocar de les autovies metropolitanes, no pas al centre de Barcelona.

L'augment l'any passat d'un 9,7% de les emissions de partícules microscòpiques menors de 10 micres (PM10) és un paràmetre menys alarmant tenint en compte que la seva presència a l'aire s'ha situat de mitjana en els 34 micrograms/m³, encara per sota dels 40 de barrera límit que imposa la directiva de la Unió Europea i recomana l'Organització Mundial de la Salut (OMS). És un paràmetre més fàcilment controlable tenint en compte que les PM10 estan relacionades amb la pols, la generació de la qual en obres públiques i activitats de càrrega i descàrrega de sòlids als ports o les fàbriques es pot reduir. El problema major són els diòxids de nitrogen (NO2), que han augmentat un 2,1%. Tot i que havien disminuït tres punts en el trienni anterior, els 48 micrograms/m³ estan massa per sobre del límit de 40. Els augments, segons Xavier Querol, de l'Institut de Diagnosi Ambiental del CSIC, s'han produït per la sequedat ambiental, que ha fet augmentar la presència d'uns contaminants que el plujós i ventós 2010 havia escampat. El problema, defensa el regidor de Medi Ambient, Joan Puigdollers, no és barceloní sinó de la majoria de grans ciutats europees. La UE obliga a complir uns llindars però no imposa als fabricants d'automòbils una reducció estricta d'emissions als motors de combustió, lamenta. Per complir la normativa, defensa el regidor, avui Barcelona només té l'alternativa de restringir el trànsit, una mesura que l'Ajuntament descarta. La solució que ha proposat al govern espanyol, juntament amb altres ciutats, és un pla d'ajut a la renovació de vehicles dièsel comercials.

LA XIFRA

9,7
per cent
d'augment de les partícules PM10, perquè la sequedat ha generat més pols ambiental.

Estancament i problema crònic

Baldasano treu importància als augments o disminucions dels registres de la ciutat en la situació actual perquè considera que varien poc. Barcelona no és una illa atmosfèrica i té un problema de persistència dels contaminants que no s'arreglarà amb limitacions de velocitat. Segons ell és un problema crònic que només es pot abordar amb mesures dràstiques. Només n'hi ha dues de viables avui: la reducció de vehicles a la via –els més contaminants són els antics i els dièsel pel que fa a l'NO2– i la substitució del parc mòbil pels híbrids i elèctrics. Puigdollers considera que la contaminació de la ciutat està estancada i treu importància al repunt de l'últim any perquè considera que forma part també del cicle
de reducció iniciat el 2008, segons ell, per la disminució del trànsit i del consum de combustible per part del sector del transport a conseqüència de la crisi. Falta massa per al vehicle elèctric, diu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.