Girona sospita que l'Estat li endossa les obres del tren
Puigdemont es fa creus que el PP consideri que el pas subterrani del convencional i l'enderroc del viaducte són operacions urbanístiques
Olòriz és partidari de dur el govern espanyol al jutjat
L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont (CiU), té la seriosa sospita que l'Estat es renta les mans i que vol endossar a l'Ajuntament el cost d'enderrocar el viaducte del tren i de fer passar sota terra el convencional. “En el nou pla d'infraestructures fins al 2024 (Pitvi), s'afirma que es replantegen tots els passos subterranis i viaductes per raons ferroviàries, i aquestes obres són d'interès urbanístic, cosa que significa que se n'ha de fer càrrec l'administració local i autonòmica. El mateix govern que ens va vendre la moto ara ens deixa penjats.”
Si les sospites de l'alcalde es confirmen, el present i el futur de Girona agafen un altre caire. “Això és un canvi de les regles del joc i l'Estat ens diu que no acabarà la feina mai de la vida, que no tenen diners i que hem de ser nosaltres, per dir-ho d'alguna manera, que ens hem de comprar la tuneladora. Ni allò que ens van prometre es compleix”, va dir Puigdemont ahir a la tarda.
Crítiques de l'oposició
Per la seva banda, la cap de l'oposició a l'Ajuntament, Pia Bosch (PSC), va qualificar la situació que s'ha creat de “desastre sense pal·liatius”. La regidora va recordar que el PP “tenia l'execució del projecte entre les seves promeses electorals”, i recorda que en aquell moment el context de crisi ja existia. Des del seu punt de vista, “la societat gironina i els partits polítics han de pressionar i exigir que es compleixin els compromisos”. Bosch va dir que correspon a CiU, al govern municipal, “actuar amb més fermesa, ja que fins ara han estat els aliats del PP a l'Ajuntament”.
El portaveu de la CUP, Jordi Navarro, va expressar que sentia “indignació i la sensació d'haver estat estafats”. Navarro va afegir que “tal com ha anat el procés fa pensar que ha estat tot premeditat”. El regidor va apel·lar a la reivindicació de les entitats de fer una consulta popular sobre el projecte del convencional: “No fer-la seria un acte d'irresponsabilitat.”
La portaveu del PP i diputada per Girona, Concepció Veray, va confirmar que no hi ha partida per al convencional, i tret d'anar més enllà de revisar el projecte, poca cosa més. Segons Veray, va ser gràcies als populars que es va fer oficial el projecte que havien fet els socialistes.
Veray va donar dos arguments sobre els compromisos de l'Estat en aquest tema. Hi ha temes no resolts, com ara la sortida nord pel Pont Major, i el fet que no s'entendria que es comencés una obra quan n'hi ha moltes per acabar, com ara l'N-II. I també foc creuat per a l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont: “Estic convençuda que Puigdemont ho entendrà, com ha entès que no es pot fer el nou Trueta; és més, penso que fins i tot demanarà al diputat Xuclà que no sigui tan exigent.”
“Un contenciós”
El portaveu d'ICV-EUiA, Joan Olòriz, ja es veia a venir que no hi hauria diners per al convencional. El regidor ecosocialista té clar que el PP no atén ni les demandes de la demarcació ni de la ciutat, i veuria bé dur el govern espanyol al jutjat. “Si s'ha fet per l'N-II [el Consell de la Selva], penso que aquí també es podria presentar un contenciós.” Olòriz insta el govern de CiU a encapçalar la reivindicació dels afectats a l'hora de demanar compensacions econòmiques. “Ara és qüestió de salvar el parc central per als pròxims deu anys i fer una revisió a fons dels perjudicis econòmics.”
L'alcalde diu que Adif “trinxarà la ciutat i marxarà”
L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i el regidor d'Urbanisme i responsable del projecte ferroviari de l'Ajuntament, Carles Ribas, van participar ahir al vespre en un debat sobre el futur de la ciutat a la seu del Col·legi d'Arquitectes de Girona, a la plaça de la Catedral. Puigdemont va lamentar que Adif “trinxi” la ciutat després de quatre anys d'obres i després se'n vagi. “L'Estat espanyol canvia l'estratègia ferroviària i es desentén dels seus compromisos històrics. En pocs mesos, Adif desapareixerà de Girona i deixarà una ciutat trinxada, sense finançament.”
Puigdemont veu a venir que la ciutat perdrà una gran oportunitat. “Hem estat quatre anys preocupats, però esperàvem tenir una oportunitat colossal per recosir la ciutat, alliberar espais, i una estació intermodal amb la potencialitat estratègica que té.” L'alcalde va afegir que estan parlant amb Adif de com ha de quedar l'espai de l'antic parc central. Va dir, però, que “evidentment no pot quedar tal com està”.