L'obra dels accessos en tren a la T1 començarà a l'abril
Foment hi destinarà 220 milions més IVA, i n'hi haurà 75 més, que aportaran privats
Els treballs, que comporten fer un túnel de sis quilòmetres des del municipi del Prat, duraran 40 mesos
El futur nou accés de rodalies a la T1 de l'aeroport del Prat, una de les grans infraestructures pendents de l'Estat a Catalunya, s'ha desencallat. Si el mes passat, en una visita a Barcelona, la ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar que les obres es posarien a licitació el primer semestre, ahir fonts del ministeri van informar a aquest diari que començaran a l'abril.
Els treballs, que implicaran la construcció d'un túnel de sis quilòmetres per connectar la terminal amb el municipi del Prat, i que passarà per sota de les pistes de l'aeroport, tindran un cost de 220 milions d'euros (més IVA), considerablement inferior als 310 pels quals es va adjudicar l'obra ara fa cinc anys. Cal sumar-hi encara uns altres 75 milions per fer-hi les instal·lacions (vies, catenària i equipaments), que haurà d'aportar el privat a qui s'adjudiqui la construcció d'aquestes i l'explotació del nou servei ferroviari. El termini d'execució previst és de 40 mesos. Si es compleix, serà a partir del segon semestre del 2018 quan es podrà arribar en tren des del centre de Barcelona a la T1.
Amb l'entrada en servei del nou tren, s'eliminarà el ramal actual que arriba a la T2, perquè finalment la llançadora tindrà parada a les dues terminals, que també estaran unides per l'L9 del metro a partir del febrer de l'any vinent. Els tècnics del Departament de Territori i Sostenibilitat calculen en 17 minuts el temps aproximat del trajecte entre Sants i la T1, i de 23 si es prefereix sortir de –o arribar a– l'estació de passeig de Gràcia, i preveu una freqüència de pas d'un comboi cada quart d'hora.
L'arribada del tren a la T1 havia quedat paralitzada per decisió de l'últim govern de Rodríguez Zapatero amb les obres ja adjudicades el 2010, quan es preveia que els treballs quedarien completats aquest 2015. En els últims anys, aquesta ha estat una de les infraestructures pendents que s'han posat sobre la taula de manera recurrent en les converses entre el conseller Santi Vila i la ministra Pastor, i era una de les famoses 23 demandes que Artur Mas va presentar a Mariano Rajoy en la trobada que van mantenir el juliol passat. En aquell document ja es plantejava rebaixar el cost inicialment previst en més de 90 milions i deixar-lo com ha quedat, i també reduir el termini d'execució dels cinc anys calculats d'entrada a quatre.
La celebració d'un concurs per a la gestió del servei significarà l'entrada d'un segon operador en la xarxa de rodalies si no obté l'adjudicació Renfe, una possibilitat, la de la fi en la pràctica del monopoli d'aquesta, que la Generalitat també veu amb bons ulls.