Serveis

El peatge de Vallvidrera penalitza els cotxes amb menys de tres ocupants

Aquest encariment finança la inversió del sistema que permet rebaixar un 20% el preu als VAO

Des d'ahir, els vehicles amb tres o més ocupants (VAO) paguen al peatge de Vallvidrera 2,59 euros en hores vall i 2,91 en hores punta. El preu és un 20% més barat que els 3,24 i 3,63 euros, respectivament, que paguen els vehicles que circulen amb només un o dos ocupants. Tots paguen l'augment de l'IVA decretat pel govern espanyol però els que no són VAO també paguen un 1,5% més per finançar el sistema que permet fer els descomptes a aquells altres. La concessionària Tabasa ha instal·lat finalment un sistema de càmeres que graven l'interior del vehicle, la imatge del qual és processada per un programa informàtic per comptar el nombre d'ocupants. Per tenir el descompte, el conductor s'ha de dirigir al carril habilitat com a VAO 3+. A la màquina de pagament ha de prémer el botó de descompte i pagar amb la targeta –de crèdit, VIAT, pas múltiple o VIA T de Tabasa–. No importa què faci primer, si prémer el botó o pagar amb targeta. No es permet el pagament manual i s'obliga a fer-lo amb targeta perquè el descompte no es fa a l'instant sinó al moment de facturar el peatge al compte bancari de la targeta. El fet de facturar-lo pel banc permet a Tabasa revisar manualment les imatges per confirmar que el sistema no ha fallat. Tenint en compte que es tracta d'un sistema pioner a Europa, durant els primers mesos els tècnics de Tabasa revisaran totes les imatges dels que han sol·licitat el descompte. En el futur, ja només es revisaran manualment les d'aquells vehicles que han premut el botó però als quals s'ha denegat la bonificació. De fet, l'operació de prémer el botó permet fer dues coses alhora. En primer lloc, amb aquest gest el conductor sol·licita el descompte, i en segon lloc dóna la seva autorització perquè es gravin imatges de l'interior del seu vehicle. A més de fer el seguiment del bon funcionament del sistema, les imatges es mantindran durant sis mesos per tal que es puguin revisar en cas de reclamació. En el cas que no s'hagi concedit la rebaixa a un conductor que porti dos o més acompanyants, aquest tindrà dret a una visualització de les imatges un cop hagi presentat una reclamació a l'oficina d'informació de Tabasa, situada a la sortida 7 dels túnels de Vallvidrera. Per saber si se li fa descompte o no abans de rebre l'extracte bancari, hi ha un altra possibilitat. El conductor es pot registrar a la mateixa oficina o a la plana digital www.tunelsdevallvidrera.cat per tal de rebre un avís. Si Tabasa considera que el vehicle d'un dels conductors registrats no portava tres o més ocupants tot i haver sol·licitat la rebaixa de preu, enviarà al conductor abans de cinc dies un correu electrònic en què se l'informarà de la denegació del descompte.

Detecció òptica experimental

El sistema de detecció òptica del nombre d'ocupants ha estat desenvolupat per la càtedra de robòtica de la UPC i l'empresa EMTE, després de dos anys d'investigació. S'han analitzat sistemes de detecció amb infrarojos, com també de recompte tàctil per mitjà d'un aparell dins del vehicle. S'han descartat pel fet de ser poc fiables, no verificables, massa cars d'implantar o perquè causaven la distracció dels conductors o provocaven massa temps d'espera. La tecnologia adoptada està en període experimental, i Tabasa no descarta en el futur utilitzar altres sistemes per detectar els vehicles d'alta ocupació.

Només el 5% són VAO

Només el 5% dels vehicles que passen per Vallvidrera porten tres o més ocupants. Tabasa no preveu que, amb les bonificacions, se superi a mitjà termini el 10%; és a dir, uns 3.500 vehicles dels 35.000 que cada dia hi circulen. Per aquesta raó només s'ha habilitat un pòrtic per al VAO 3+. Un sol carril pot absorbir perfectament aquesta quantitat sense risc de col·lapse o formació de cues. En cas d'emergència, se'n pot obrir un altre, que ja està preparat. El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, no considera una penalització el fet que els vehicles amb menys de tres ocupants paguin un 1,5% més pel fet de no ser vehicle VAO. Segons ell, una penalització de veritat estimularia un canvi de tendència, que avui no es preveu. En el futur, conclou, sí que caldrà encarir molt els peatges però per reduir les cues en hora punta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.