Serveis

Trànsit

Un embolic inèdit

Aturats en els semàfors

Vermell ·

L'adjudicació del manteniment de la xarxa semafòrica de Barcelona acumula disset mesos de retard i dos concursos anul·lats per irregularitats

L'Ajuntament té el tercer intent parat des de fa set mesos i ara espera resoldre'l a finals de maig

El manteniment de la xarxa semafòrica d'una gran ciutat és un d'aquells assumptes ignots que, com molts altres dels que integren la gegantina maquinària municipal, no acostumen a ser notícia. Però l'adjudicació de la nova contracta de manteniment dels semàfors de Barcelona, que ni és de les més importants ni hauria de ser especialment complexa, s'ha convertit per a l'Ajuntament en un laberíntic malson que tot indica que s'ha buscat tot sol i del qual, després de disset mesos i dos concursos anul·lats, el govern de Xavier Trias encara no ha estat capaç de sortir.

Per entendre l'estrambòtica situació, cal rebobinar fins al principi. La darrera adjudicació del servei es va fer el 2009, encara amb l'alcalde Jordi Hereu. Des d'aleshores, les empreses Televent i Etra es reparteixen la cura dels semàfors. El setembre del 2013, amb les contractes –de dos anys prorrogables a dos més– espremudes, l'Ajuntament va posar a concurs les noves (una per a cadascun dels dos paquets de semàfors). I va optar per una fórmula tan innovadora com controvertida: una subhasta electrònica. El resultat va ser que els dos lots, que partien d'un preu inicial de licitació de 6 i 5,1 milions per dos anys, van acabar rebaixats en un 47% i un 60%, respectivament, i adjudicats per 3,2 i 2,06 milions a les empreses Etra i Teva. La primera es comprometia, doncs, a seguir amb el servei que ja donava, però a la meitat del preu que hi havia fixat fins llavors. La segona assumia una remuneració que no cobria ni els costos laborals dels empleats de la seva antecessora, als quals per llei havia de subrogar. El sindicat CCOO va denunciar aquesta circumstància a l'antic Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya (Oarcc), l'ens de la Generalitat que fiscalitza els concursos públics. Però no va ser a partir d'aquesta denúncia que es va anul·lar l'adjudicació, sinó a partir de la que abans ja havia presentat SICE, una licitadora descartada d'entrada, abans de la subhasta electrònica, perquè no assolia els mínims en la valoració feta per la mesa de contractació. SICE va al·legar irregularitats en l'avaluació i l'Oarcc va assentir. Tot s'havia fet malament.

El segon acte va ser el febrer de l'any passat. El consistori va renunciar a la fórmula electrònica, va fixar en un 15% la rebaixa màxima sobre el preu inicial que podien proposar els aspirants per evitar ofertes temeràries i va canviar els criteris de valoració. Aquest cop, van guanyar les empreses que ja donaven el servei, Televent i Etra, aquesta integrada ara en una UTE amb SICE, la denunciant del procés anterior. La guanyadora el primer cop, Teva, era la que ara quedava fora i recorria al Tribunal Català de Contractes del Sector Públic –l'antic Oarcc, rebatejat–, que també li va donar la raó i va anul·lar el segon concurs, aquest cop perquè la condició que l'empresa hauria exercit una tasca similar a l'encarregada en l'últim any vulnerava la llei. Els dissenyadors del concurs i l'executiu de Trias continuaven suspenent i enrojolant-se.

El tercer intent es va activar l'estiu passat (després que Teva, per cert, presentés un altre recurs, aquest contra l'anul·lació del procés, i l'ens fiscalitzador el desestimés), i set mesos després encara no s'ha resolt. Els sobres amb les ofertes dels aspirants es van obrir al juliol, però el consistori va optar per mirar-les amb lupa, per evitar més sotracs. I n'hi ha dues que li van generar dubtes. Per resoldre'ls, va encarregar informes al Col·legi d'Enginyers, que no van resultar concloents, i finalment a enginyeries suggerides pel mateix col·legi, que han dictaminat que cap dels dos licitadors compleix els requisits, per la qual cosa quedaran fora de la selecció, segons va informar dijous en la comissió de Mobilitat i Seguretat de l'Ajuntament el gerent de Seguretat, Joan Delort, que compareixia per oferir, a petició del PP, un balanç de la situació, que a l'oposició no se li havia actualitzat des de l'octubre. Tot i avançar les conclusions dels informes, acabats de sortir del forn, pel que es veu, Delort va assegurar que encara no els havia rebut físicament, i que per això no n'havia informat abans, però que els tindria entre divendres i avui.

La previsió, ara, és adjudicar el servei a finals de maig, però sense precisar si abans o després de les municipals. Al juny s'esgota el tercer contracte executiu que el consistori ha hagut de firmar successivament amb les empreses contractades el 2009 per tal que continuessin assumint el servei mentre durés l'embús. Serà l'últim només si aquest cop, i després de tant semàfor vermell, s'acaba encenent d'una vegada el llum verd.

Discrepància pel sobrecost
El govern va entomar el ruixat de l'oposició i va dir que la situació no ha generat cap sobrecost. ICV ho va posar en dubte, perquè s'han encarregat informes a privats i perquè fa any i mig que es fan nous contractes als actuals adjudicataris, que per obtenir-los no han hagut de competir amb ningú ni oferir cap rebaixa de les que es donen quan es licita.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia