La Universitat d'Alacant proposa un sistema plurilingüe amb tres llengües vehiculars
En aquest programa el valencià hauria de tindre al llarg de l'escolarització una presència percentual superior al 50%
Les primeres conclusions que, des de la Unitat per a l'Educació Multilingüe (UEM) de la Universitat d'Alacant, s'extreuen de la IV Setmana de l'educació plurilingüe que acaba de finalitzar apunten que la introducció d'una tercera i quarta llengua en l'ensenyament ha de fer-se garantint prèviament el bon funcionament dels programes bilingües d'ensenyament en valencià (PEV), immersió (PIL) i d'incorporació progressiva (PIP).
La UEM conclou que el valencià, llengua pròpia i minoritzada en tot el territori, ha de ser l'eix vertebrador dels processos d'ensenyament/aprenentatge que permetrà la introducció d'una tercera llengua com l'anglès amb garanties d'èxit. “A més, fa com a mínim quatre dècades que els preceptes pedagògics avançats i la innovació educativa i metodològica són inherents a les bones pràctiques educatives bilingües que s'han vertebrat entorn del valencià”, indiquen.
Entre les recomanacions de la trobada, s'indica que l'escola plurilingüe ha de formar persones“ actitudinal i actitudinalment plurilingües”, cosa que suposa que han d'estar obertes de forma positiva tant a la diversitat multilingüe de l'estat –castellà, català, euskera i gallec– com a la realitat de l'entorn social, on la diversitat idiomàtica i cultural arriba a les mateixes escoles, és a dir, les veus de les noves migracions.
La proposta que fa la UEM-UA, a la vista dels resultats de la trobada, és la promoció amb recursos i plans de formació dirigits al professorat de dos programes educatius plurilingües òptims per al futur immediat que són el Programa Plurilingüe d'Immersió Lingüística (PPIL) i el Programa Plurilingüe d'Ensenyament del Valencià (PPEVL). En els dos programes s'usaran les tres llengües com a vehiculars, és a dir, amb un tractament integrat de llengües i continguts i sent la presència percentual al llarg de l'escolaritat del valencià superior al 50% —com llengua pròpia minoritzada que és – ni la de llengua estrangera —anglès o altra— inferior al 25%.