educació
Rigau insta Salt a assumir la diversitat a les escoles
La consellera d'Ensenyament va visitar ahir l'escola La Farga, una de les que té l'índex més alt de nens d'origen extracomunitari
El Departament vol millorar la formació professional al municipi
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va dir ahir a Salt que el municipi ha de ser conscient de la diversitat d'orígens que hi ha entre els escolars saltencs “i assumir-la”. La consellera, durant la visita que va fer a l'escola La Farga —que té un dels índex d'alumnes de famílies d'origen extracomunitari més alts de tot el país, per damunt del 95%— va considerar raonable que hi hagi “un cert sentit de repartiment i coresponsabilitat entre els centres”. Creu, però, que s'ha d'acceptar i gestionar la realitat “tal com és, i donar una resposta adequada”. D'altra banda, va admetre que si es pogués tornar enrere en el temps seria convenient fer “una planificació urbanística i demogràfica diferent”.
Una antiga demanda
La consellera respon així a les peticions que durant diferents mandats han fet els principals grups municipals al ple, CiU i el PSC, a fi que es reparteixi una part dels alumnes amb necessitats educatives especials per les escoles dels municipis del voltant.
Amb aquestes actuacions, el que perseguien els grups era intentar rebaixar els percentatges d'alumnes de famílies d'origen estranger a les escoles de Salt, i apropar-los als estàndards del país.
La inversió en educació
Pel que fa a la necessitat de destinar més recursos econòmics per fer front a les necessitats diferenciades de l'educació a Salt, Rigau va assegurar que ja es fa: “En allò que podem hi destinem ajudes complementàries conscients de l'especificitat del treball que s'hi fa.” Tot i això, va destacar l'esforç als centres educatius saltencs: “Estan fent el màxim que es pot fer en una situació com aquesta. Humanament, pedagògicament i acadèmicament.” La consellera no va voler entrar ahir a valorar la necessitat de crear noves escoles al municipi.
Els reptes de futur
Amb referència a la integració, Rigau va destacar que “va més enllà d'ensenyar la llengua”. En aquest sentit, va marcar quin és l'itinerari ideal que han de seguir els alumnes per convertir-se en ciutadans plenament integrats: “Formació de la personalitat, els assoliments acadèmics i després la professionalització.” Rigau hi va afegir que “el gran repte és anar dissenyant la formació professional futura, procurar que ja des dels 15 anys [els joves] es puguin anar preprofessionalitzant [...] per tancar el cercle formatiu.” Va remarcar, però, que al seu entendre el pas més important és el de la formació de la personalitat. “El respecte, l'autoestima i la convivència han d'estar a la primera línia, i crec que el grau de convivència als centres de Salt és molt bo”, va concloure.