Societat

LA CRÒNICA

DE lleida

Genets no tan solitaris

Lleida és segurament un dels llocs de Catalunya on la bicicleta està trigant més a fer-se un lloc en la vida diària de la ciutat. I això que, de bicicletes, no en falten. Els balcons n'estan plens. Abans,
als balcons la gent tenia bombones de butà i durant les hores del sol hi posava el periquito perquè li toqués l'aire, i molt més abans d'això hi havia algun sant incrustat a la façana perquè portés salut o diners, segons l'especialitat del sant, als que a dins hi feien vida. Però ara als balcons de Lleida hi ha bicicletes, relíquies d'un món encara recent en què els diners entraven a les cases i la preocupació no era perdre la feina o trobar-ne una sinó què fer el cap de setmana
i cuidar la salut amb la pràctica d'algun esport. El problema d'aquestes bicicletes dels balcons de Lleida
és que rarament baixen entre setmana per fer els desplaçaments ordinaris dels seus propietaris.

L'Ajuntament de Lleida els va comptar l'any 2008 i va descobrir que només un 0,8% dels desplaçaments a la ciutat es fan en bicicleta. Això són uns 3.800 desplaçaments diaris. Dit així semblen molts. Però Barcelona, que té 10 vegades més població que Lleida, registra 30
vegades més desplaçaments en
bicicleta. “Som a les beceroles
d'altres ciutats”, diuen des del col·lectiu Bicicleta Club de Catalunya (BACC) a Lleida. Però no se'n lamenten. Cada dia veuen més gent dalt de la bicicleta vestits per anar a la feina o portant el nen a l'escola. Els pioners de la bicicleta a Lleida, els que desafiaven un trànsit que
sovint veia el ciclista com una
nosa incomprensible al mig de la calçada, ja no són genets solitaris.
O almenys no tan solitaris.

El risc d'accident és el que més atura els possibles usuaris. Tampoc n'hi ha tants: hi ha més accidentats a peu que en bicicleta. Aquest any 2011, la Guàrdia Urbana ha registrat 35 accidents amb ciclistes implicats, amb 11 ferits lleus i 6 de greus. El 2010 es van produir 32 accidents, amb 11 ferits lleus i 6 de greus.
Dues persones van morir aquests dos anys en bicicleta, però per
infart i no per accident. La Paeria
fomenta la bicicleta amb 40 quilòmetres de carril bici i 160 estacionaments, i en l'última ordenança de mobilitat s'ha obert la porta a poder circular per voreres de més de 5
metres, passeigs i rambles.

Des del BACC de Lleida creuen que els carrils bici no estan ben
dissenyats i que els falta connectar-se entre ells, però que és millor que res. Mentrestant, continuen cavalcant, tot esperant que les bicicletes continuïn baixant dels balcons.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.