Societat

barcelonès

La síndica de Barcelona vol més carrils bici i fermesa amb els ciclistes incívics

La defensora del ciutadà retreu a l'Ajuntament no haver resolt l'encaix de la bicicleta amb les altres formes de mobilitat

Vilà reclama fer complir l'ordenança

La síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, creu que l'Ajuntament no ha sabut trobar l'encaix de la bicicleta, el vehicle des de fa un lustre més promocionat pel consistori, en l'ecosistema de la mobilitat local. Per Vilà, el foment de la bici no ha anat acompanyat de les mesures adequades per evitar conflictes entre els ciclistes i els col·lectius amb què es disputa l'espai: conductors i, sobretot, vianants. Per resoldre-ho, planteja completar una xarxa viària contínua que garanteixi desplaçaments segurs als ciclistes, fent més carrils bici i zones 30, i fent complir l'ordenança de circulació als ciclistes.

En l'estudi sobre l'ús de la bicicleta elaborat per l'equip de la síndica es recorda que de 2007 a 2011 el 66,7% de les multes a ciclistes han estat per no obeir els semàfors, mentre que les sancions per envair zones de vianants només suposen un 9,8% del total. L'any 2010, el de més denúncies per aquest motiu, se'n van imposar 292, menys d'una al dia, una quantitat per Vilà “insignificant” tenint en compte que hi ha més de 100.000 desplaçaments diaris en bici i que la immensa majoria de la trentena de queixes que ha rebut aquest any relacionades amb la bicicleta són de vianants que protesten per l'incivisme d'alguns ciclistes.

Criteris controvertits

Per Vilà, l'excés de permissivitat es deu a la consciència de l'Ajuntament de no haver habilitat una xarxa viària ciclista suficient. La síndica va recordar que mentre que el Bicing té un cost de 17 milions anuals, des que el 2007 va arrencar el servei el consistori només s'ha gastat 4,4 milions en carrils bici. De fet, mentre que als anys noranta es van fer 110 km de carrils bici, de 2001 a 2010, si bé es multiplicava per tres el nombre de viatges en bicicleta, només se'n van fer 49. La rebregada a la política ciclista de l'anterior executiu la va reblar Vilà amb una última dada: el 2006 el consistori preveia tenir en un any una xarxa de 200 km de carril bici, però a finals de 2010 només n'hi havia 159. I a més, interpreta Vilà, no fets amb criteris d'efectivitat i comoditat per circular-hi, sinó prioritzant l'estalvi d'espai. Com amb els de doble sentit, massa estrets i que en carrers d'un sol sentit per a vehicles a motor són un perill per al vianant, amb tendència a mirar abans de creuar només la banda des d'on vénen els cotxes.

Vilà vol un pla “amb un calendari clar” per completar el circuit ciclista –per cobrir la xarxa viària bàsica calcula que caldrien uns 200 km més, que s'haurien de fer traient espai als cotxes, i no als vianants–, més aparcaments i segregar o senyalitzar millor els ja existents a les voreres. Però també vol una campanya per difondre l'ordenança, més rigor amb els infractors i incentius perquè els ciclistes es facin assegurances i s'apuntin al registre de bicicletes.

Tot això ho haurà d'encarar el govern de Xavier Trias, de signe contrari al responsable de les polítiques ara criticades per la síndica, que diu que l'executiu ja té les seves propostes damunt la taula.

292
ciclistes
van ser multats l'any passat per envair espais reservats a vianants, menys d'un al dia.
159
quilòmetres
de carril bici hi ha a Barcelona: 110 es van fer a la dècada dels noranta, i 49, de 2001 a 2010.
4,4
milions
es va gastar el mandat passat l'Ajuntament a fer carrils bici, en comparació dels 17 anuals que costa el Bicing.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a