Carretera trampa
Des del 2002, hi ha hagut 70 víctimes mortals a la C-55 en el tram que va d'Abrera a Manresa
Mentre no es desdobli aquesta via, la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa demana alliberar el peatge de la C-16
Els accidents de trànsit han provocat 70 víctimes mortals des del 2002 en el tram de la carretera C-55 entre Abrera i Manresa, les tres últimes aquest any. L'últim accident va ser el 28 de febrer passat, quan un turisme i un monovolum van topar i van provocar la mort d'una persona, i tres més en van resultar ferides. “La C-55 és una trampa”, lamenta el president de la Federació d'Associacions de Veïns de la capital del Bages, Enric Martí.
Per la seva entitat, només s'aconseguiria fer de la C-55 una carretera segura desdoblant-la. Tanmateix, reconeix que aquest projecte és complicat per l'orografia del territori que hauria de vèncer i pel cost que tindria. Aquestes dificultats no fan que l'entitat es tiri enrere a l'hora de perseguir l'objectiu de disminuir la sinistralitat a la C-55 i plantegen una altra solució “més barata i senzilla”: fer gratuïta la C-16 per als veïns de Manresa. Una petició que també fa el Consorci Viari de Catalunya Central, integrat per l'asseguradora Montepio Conductors, el Consell Comarcal del Bages i la Cambra Oficial de Comerç de Manresa.
Martí assegura que els 4,01 euros del peatge de la C-16 que es paguen els dies feiners i els 7,29 que es paguen els festius converteixen aquesta via per accedir a Manresa en la “més cara de l'Estat i, probablement, d'Europa”. L'entitat no demana que es rescati aquest peatge, sinó que sigui a l'ombra, “com molts altres peatges que hi ha al país”. D'aquesta manera, també es promouria la C-16, que ara està “infrautilitzada: només hi passen 15.000 vehicles al dia, mentre que per la C-55 en passen més de 32.000”. Amb la gratuïtat de la C-16 i la connexió de Manresa i Abrera per l'A-2, per als manresans seria com tenir la C-55 desdoblada, però amb menys cost econòmic i mediambiental, defensa Martí.
Tanmateix, les propostes de l'entitat veïnal no entren en els plans de la Generalitat. El Departament de Territori i Sostenibilitat reconeix que la C-55 és una mala carretera, però no té previst fer gratuït el peatge de la C-16. De moment, s'ha compromès a redactar el projecte de desdoblament d'aquesta carretera i, mentre aquest document no arriba, i les obres no tenen data per iniciar-se, el govern i l'Ajuntament de Manresa han acordat un calendari d'actuacions per millorar la C-55. A mitjan març van reforçar la senyalització vertical d'aquesta via, fent més visibles als conductors els senyals específics de limitacions de velocitat a l'entorn de Manresa. Té pendent instal·lar-hi més radars per assegurar que els conductors compleixen els límits de velocitat en el tram comprès entre Sant Pau i Manresa.
La junta de portaveus del consistori manresà ha acordat exigir a la Generalitat actuacions “urgents i immediates” en el punt negre del km 27 de la C-55. En el text demana al govern que reforci les mesures de seguretat amb més senyalització i que ampliï la calçada del pont sobre el riu Cardener des de l'entrada del nus de Sant Pau, entre altres mesures.
Tots “aquests acords són una vergonya”, critica Martí. Segons el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa “fa anys que s'hauria pogut millorar la senyalització a la C-55; el que farà el govern posant més radars és fer de peatge una carretera que és mortal”.
La connexió amb tren també ha de millorar
Pel president de la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, Enric Martí, la millora de les connexions de Manresa no només implica desdoblar la C-55, sinó també oferir un enllaç ferroviari més atractiu. En aquest sentit, el president de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, recorda que la seva entitat fa anys que demana un servei ràpid entre Martorell i Manresa modificant la infraestructura actual i fent una connexió nova des d'Olesa de Montserrat, passant per Viladecavalls fins a arribar a Martorell. “Seria com connectar les dues branques de la línia R4 de Renfe, que actualment té un recorregut molt entortolligat”, explica Riol. Amb la proposta de la PTP el tren enllaçaria Manresa amb Barcelona amb menys d'una hora. Riol recorda que abans que esclatés la crisi, havien presentat al govern propostes com aquesta, econòmicament viables. Però amb la situació econòmica actual no es pot fer “ni l'eix transversal projectat per la Generalitat ni tampoc les nostres solucions més assequibles”, lamenta.