La crisi econòmica perpetua el cercle viciós del fracàs escolar
Un informe de la Fedaia alerta que la recessió està causant problemes mentals i absentisme entre els estudiants i enquista la pobresa
L'estudi recomana personalitzar l'atenció als alumnes i flexibilitzar el sistema educatiu
Si, com diuen els experts, la formació és la clau per sortir de la crisi, el futur no pinta gaire bé. Catalunya ocupa una molt mala posició en els rànquings internacionals i estatals de fracàs escolar i la recessió encara agreuja més el problema. Així ho reflecteix l'Informe Fedaia. Fracàs escolar a Catalunya, que alerta que en els últims mesos s'ha “deteriorat la situació de les famílies més vulnerables” i han proliferat fenòmens com ara l'absentisme escolar i problemes mentals “provocats per la situació de caos i estrès que viu la família” i que “repercuteix en el rendiment escolar”.
Davant aquest panorama, la Federació d'Entitats d'Atenció i d'Educació a la Infància i a l'Adolescència (Fedaia), que agrupa les entitats catalanes que treballen amb infants i joves en risc d'exclusió social, reclama actuacions urgents per rebaixar l'escandalós percentatge de 29% de catalans que no acaben els estudis obligatoris, una xifra molt per sobre de la mitjana europea.
L'informe de la Fedaia assenyala l'ensenyament primari com l'etapa en què es gesta la decisió d'abandonar els estudis i reclama una acció coordinada entre l'escola i la família que ajudi a prevenir el fracàs. És una tasca titànica, especialment entre les famílies amb menys recursos, en què, sovint, els pares tenen problemes greus que no els permeten centrar-se en l'educació dels seus fills. Això es tradueix, entre altres coses, en la no participació dels joves en activitats extraescolars d'un alt valor pedagògic.
El cercle viciós del fracàs escolar alimenta el de la pobresa. Els números són prou clars: mentre els fills de pares sense estudis presenten un risc de fracàs escolar del 63%, el dels qui tenen progenitors amb estudis primaris és del 41% i els dels que tenen estudis universitaris, d'un 20%. Per origen social, els adolescents de classe treballadora presenten un 45% de risc de fracàs escolar i els de les famílies de classe mitjana, un 23%. Aquests percentatges, però, poden empitjorar. “Amb la pèrdua de poder adquisitiu de la classe mitjana, si continuen les retallades, aflorà un altre col·lectiu d'estudiants susceptibles de caure en el fracàs escolar”, alerta Carme Antó, membre de la Fedaia i una de les coordinadores de l'informe.
Per mirar de pal·liar el problema, l'estudi proposa posar en marxa mesures com ara un pla de xoc contra l'absentisme escolar i fer un seguiment personalitzat dels alumnes amb la integració de psicòlegs als centres d'ensenyament. La Fedaia demana també que s'impulsi un sistema educatiu més flexible que doni als estudiants més facilitats per adaptar el currículum a les necessitats dels alumnes i per passar d'uns estudis a uns altres com ara de l'ESO als cicles formatius de grau mitjà i d'aquests als de grau superior.
Les propostes de la Fedaia topen, però, amb un sistema rígid i unes retallades que no sembla que tinguin aturador.
LA XIFRA
Les recomanacions dels experts
Prevenció
L'abandonament escolar es gesta a la primària. Cal actuar de forma preventiva en aquesta etapa per evitar les situacions de risc.
Família
Implicar les famílies en l'educació dels fills.
Personalització
Apostar per una atenció individualitzada i integral dels alumnes.
Flexibilitat
Flexibilitzar els currículums per adaptar-los a les necessitats dels alumnes.
Oportunitat
Permetre una segona oportunitat a tots els alumnes que vulguin tornar al sistema educatiu formal.
Itineraris
Facilitar la mobilitat dels estudiants d'un estudi a un altre i la convalidació acadèmica de l'experiència professional.
Coordinació
Potenciar la coordinació entre les entitats, Ensenyament, les empreses i els serveis socials per unificar objectius i optimitzar els esforços i recursos.