educació
Rigau estudia que els nens comencin P3 amb 3 anys fets
Un grup d'experts investiga si l'edat d'entrada a l'escola influeix en els èxits acadèmics
Un pla d'Ensenyament preveu reduir l'actual abandonament escolar, que és del 26%, al 15% en sis anys
Responsables i tècnics del Departament d'Ensenyament estudien si és positiu que els infants iniciïn la seva vida escolar abans dels tres anys i, segons els resultats de la investigació, es podria proposar un nou sistema per flexibilitzar la incorporació a les aules de P3. Les criatures nascudes durant l'últim trimestre de l'any són les que es troben que comencen l'etapa escolar quan encara tenen dos anys. Aquesta és una de les mesures que la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va explicar ahir al Parlament en un pla per lluitar contra el fracàs escolar.
Un equip d'experts de la Universitat Autònoma de Barcelona i del Consell Superior d'Avaluació analitzen l'impacte de l'edat de l'alumne en el moment d'iniciar els seus estudis i en el seu nivell de competències. A Holanda, per exemple, la incorporació a l'escola és l'endemà de complir els quatre anys. De tota manera, Catalunya no pot canviar l'edat d'entrada dels alumnes, ja que està establerta per una llei estatal. Sí, però, que Rigau, segons la investigació, està disposada a obrir un debat sobre la qüestió.
La titular d'Ensenyament s'ha fixat reduir l'abandonament escolar prematur del 26% de l'any 2011 al 15% de l'any 2008. La Unió Europea marca que el 2020 els països tinguin una mitjana d'un 10% d'abandonament. Rigau també es planteja passar del 78,5% de graduats d'ESO al 85% d'aquí a sis anys.
Per aconseguir aquestes millores s'apostarà per la professionalització de la docència, tant amb la formació inicial com permanent dels professors; pel suport escolar personalitzat; l'impuls de la lectura; la innovació metodològica i didàctica de les aules i també per l'impuls de l'autonomia de centres i millorar el clima a l'aula. El pla també busca la professionalització dels directors, la implicació de la família i la prevenció de l'absentisme. Rigau no va concretar cap memòria econòmica per aplicar-lo.
Atenció individual per al 48%
Gairebé la meitat dels alumnes d'educació primària, un 48%, ha rebut aquest curs que acaba el suport individualitzat. Aquesta mesura es va posar en marxa amb l'eliminació de la sisena hora, aquest setembre. També es va implantar en l'educació infantil, però només s'hi van acollir el 26% dels alumnes del segon cicle. Més de dos terços dels centres educatius es van acollir al suport escolar personalitzat (SEP), que es manté per al curs 2012/13.