infraestructures
El Prat s'imposa a Barajas
L'aeroport de Barcelona supera per primera vegada en la història el de Madrid en nombre de passatgers sense connexió
Tot i ser el ‘hub' d'Iberia, la instal·lació espanyola perd aquest any un 7,3% de viatgers
El juny passat, experts en el sector aeronàutic feien càbales sobre la data exacta en què es podria anunciar que l'aeroport de Barcelona superava el de Madrid en nombre de passatgers sense connexió. La davallada que està vivint Barajas aquest any ho donava per fet, però no pas el moment en què es produiria la bonanova, tot i que cap d'ells s'aventurava a anar més enllà de l'estiu.
El creixement del 5,2% en nombre de passatgers del Prat el juny passat, davant del mateix percentatge en negatiu que va oferir Barajas, sumat al 6% rodó del juliol, davant del 7,5% negatiu de l'aeroport de Madrid, va activar les alertes positives. Després d'algunes operacions matemàtiques i l'extrapolació de diverses dades globals ofertes per Aena, a hores d'ara ja es pot afirmar que a 31 de juliol del 2012, el Prat va superar Barajas en 334.080 passatgers origen i destinació, és a dir, sense connexió.
Segons Joan Tarradellas, professor de l'escola de negocis EADA, “aquesta xifra situa Barcelona com el tercer aeroport europeu en el rànquing de passatgers amb origen i destinació, darrere de Heathrow, a Londres, i Charles de Gaulle, a París”. També fonts pròximes al comitè de rutes de l'aeroport de Barcelona van confirmar que estaven manegant xifres en el mateix sentit i que aviat es farien públiques.
Aena va anunciar, l'abril passat, que Barajas tenia un percentatge del 32% de passatgers en connexió, mentre que al Prat aquest percentatge baixava fins a un 8,2%. Si es considera que aquestes dades, referides al primer trimestre d'aquest any, no han variat estrepitosament –i al Prat podem afirmar que no han canviat–, i s'apliquen als passatgers totals –amb connexió i sense– a 31 de juliol d'aquest any, l'operació ens ofereix la xifra de 18.496.587 passatgers sense connexió al Prat i de 18.162.507 passatgers sense connexió a Barajas, amb una diferència clarament favorable a l'aeroport de Barcelona. “El Prat, amb un percentatge d'interconnexions més coherent amb el seu volum, estaria per sobre de Barajas també en nombre de passatgers totals”, diu Tarradellas, també expert en el sector aeronàutic. Aquestes xifres fan canviar radicalment el panorama per a l'aeroport de Barcelona. En primer lloc, i tal com afirmava Tarradellas, “amb aquestes dades, i segons criteris purament d'eficiència logística i econòmica, el Prat passa a ser la primera opció per a vols de connexió, tant intercontinental com de curt radi, per a qualsevol línia aèria que vulgui operar al sud d'Europa, incloent-hi IAG –que agrupa British Airways i Iberia–, que hauria de plantejar-se seriosament que Iberia traslladés de Barajas a el Prat tots els seus trajectes transoceànics directes a l'Amèrica del Nord i l'Amèrica Central”.
En segon lloc, i sempre segons Tarradellas, “des del punt de vista geogràfic, el Prat està més ben situat que Barajas per a connexions des de l'Àsia, Orient Mitjà i Europa cap al nord i centre d'Amèrica, ja que per una banda les línies aèries s'estalvien centenars de quilòmetres i, per l'altra, els passatgers, hores de vol”. I posava com a exemple que “un vol de Dubai a Nova York, via Barcelona, és uns 200 km més curt que via Barajas, i un de Frankfurt a Nova York, via el Prat, estalvia uns 500 quilòmetres que si es fa via Madrid”.
Les xifres empenyen a anar més lluny
No és fruit de la casualitat que l'aeroport de Barcelona hagi superat en nombre de passatgers origen i destinació –o punt a punt, o sense connexió–, el de Barajas. I ho ha fet tot i els moltíssims entrebancs que ha hagut de superar continuament, i que no cal, si més no de moment, tornar a recordar. I ho ha aconseguit, sense cap mena de dubte, gràcies a l'intens treball del comitè de rutes.
Moment de feblesa
Potser fora bo aprofitar el moment de feblesa de la companyia espanyola de bandera per fer arribar a IAG que a Barcelona hi ha un aeroport capaç de fer viable econòmicament i logística la seva fusió. Fora bo pel futur del Prat i del país, el nostre.
Moment ideal
El govern té ara una clara ocasió per relegar acords amb línies de baix cost i dedicar esforços a explicar que, com apuntava el professor Joan Tarradellas, “Vueling disposa dels millors slots i connexions, que té la base al tercer aeroport europeu més gran en volum de viatgers punt a punt i que és una aposta guanyadora pel que fa a un futur increment de connexions al Prat, ho faci ella sola o de la mà d'una altra companyia o aliança”.