Somescola insta el govern a blindar el català en l'educació
La plataforma en defensa de la immersió lingüística en l'ensenyament es compromet a liderar l'oposició a la llei
Rigau revela que un 14% de les escoles de primària fan matèries en castellà
La plataforma Somescola.cat, que aplega una trentena d'entitats en defensa del català com a llengua vehicular a l'escola, va demanar ahir al govern català que “blindi” el model d'immersió lingüística davant els atacs judicials i polítics i la imminència de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE), actualment en tràmit parlamentari, i que està previst que entri en vigor el curs vinent. En un acte al davant de l'institut Verdaguer, la primera escola catalana de la República, nascuda el 1931, Somescola.cat va reiterar el seu “compromís” de liderar l'oposició contra la reforma educativa, i va sol·licitar al govern que defensi el model lingüístic actual esgotant totes les vies judicials i defensant les competències educatives i els marcs legals propis.
“Volem expressar, una vegada més, el convenciment que aquest país no es deixarà trepitjar i defensarà la seva escola”, va manifestar el representant d'Ustec-STEs, Josep Maria Cervelló, que va exhortar tota la comunitat educativa a impedir l'aplicació de l'anomenada llei Wert. La norma –va assenyalar Cervelló– respon a “una sèrie de decisions ideològiques del senyor Wert”. “És una llei que vol liquidar la tradició pedagògica a Catalunya dels últims 35 anys” i que ha estat sustentada per les famílies i els mestres, que han vetllat perquè el català no comportés una ruptura sinó la igualtat d'oportunitats i la cohesió social.
El govern espanyol, però, està enrocat en la seva posició d'introduir el castellà a l'escola com a llengua vehicular amb independència del que indiquin els resultats de les proves de coneixement de castellà del mateix ministeri d'Educació, que donen als escolars catalans uns resultats lleugerament superiors als de la mitjana de l'Estat.
El model lingüístic català, però, no és tancat i s'adapta a la realitat social de cada centre. Així, tal com va admetre la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, en una resposta parlamentària al Partit Popular, 332 escoles d'educació primària de Catalunya, un 14% del total, van utilitzar el curs 2012/2013 el castellà parcialment o totalment per impartir assignatures no lingüístiques. Pel que fa als instituts de secundària obligatòria, el nombre de centres que van fer alguna matèria no lingüística en castellà durant el curs passat va ser de 127, una xifra que representa un 10,2% del total.
LA FRASE
La LOMQE, a debat al Senat
La Comissió General de les Comunitats Autònomes farà dimarts una sessió per debatre la incidència autonòmica de la LOMQE, en la qual podran participar, amb veu però sense vot, els governs autonòmics. La reunió, la primera d'aquest tipus que té lloc durant aquesta legislatura, es farà a petició d'una vintena de senadors de l'oposició. La mesa i portaveus de la comissió es van reunir ahir per decidir aquesta convocatòria, que servirà perquè els senadors i tots els governs autonòmics que hi acudeixin donin el seu parer sobre la llei Wert i els efectes sobre els seus territoris. Catalunya ha estat la primera comunitat a confirmar la seva presència en la trobada, a la qual assistirà la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.