La Generalitat reclama a França que agilitzi el tram Perpinyà-Nimes
El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que vigilarà i exigirà que tant Espanya com França compleixin les inversions pendents
Santi Vila qualifica de “dia històric” la connexió ferroviària sense transbords i amb alta velocitat de Catalunya i França
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha qualificat aquest diumenge de dia històric la inauguració de TAV Barcelona-París sense transbord, i ha assegurat que aquest tipus d'infraestructures demostren el caràcter obert de Catalunya, que “s'adona que, si vol ser molt important al sud, ha de mirar al nord”. El conseller, però, no ha deixat escapar l'oportunitat per reclamar a França que agiliti l'adaptació a l'alta velocitat del tram Perpinyà-Nimes, de manera que sigui una obra “prioritària”. Entre aquestes dues localitats franceses, els trens han de reduir la velocitat perquè circulen en una línia convencional.
En declaracions als mitjans de comunicació abans de partir cap a Perpinyà amb els ministres de Foment i Interior, Ana Pastor i Jorge Fernández Díaz, i del de Transport del Govern francès, Fréderic Cuvillier, Vila ha destacat que les rutes directes en TAV que es posen avui en marxa “deixen en ridícul les concepcions radials dels vells Estat nació”. Vila ha destacat que les noves connexions que entren avui en servei –Barcelona-París, Barcelona-Lió, Barcelona-Tolosa i Madrid-Marsella– permetran generar “noves relacions socials i econòmiques” entre una “corona de ciutats” de mida mitjana com Girona, Figueres, Tolosa Montpeller o Perpinyà, per esmentar alguns exemples.
“És un dia històric”, ha remarcat el conseller, que també s'ha felicitat que Barcelona pugui convertir-se en un “hub” –nus de comunicacions– ferroviari per enllaçar amb el sud de França a través de Sants o l'estació de La Sagrera.
Vila ha admet que la infraestructura ha trigat massa, i ha dit que mantindrà una actitud “vigilant i exigent” amb el govern espanyol i especialment amb el francès perquè tot el tram restant es completi abans del 2030.