Economia

459 euros d'estalvi a l'any triant la benzinera més barata

Un estudi del RACC indica que l'elecció del conductor pot reduir en centenars d'euros el cost d'omplir el dipòsit del cotxe

Demana afavorir la competència amb nous operadors per facilitar el descens de preu dels carburants

Si es vol marxar el cap de setmana, val més omplir el dipòsit del cotxe dilluns, dia en què la benzina és més barata. Si s'acosta un pont o unes vacances i no hem fet benzina, ja haurem begut oli: les operadores incrementen els preus dels carburants un o fins i tot dos dies abans que comencin les festes. També és millor per a la butxaca omplir el dipòsit en benzineres ubicades en polígons industrials que en autopistes de peatge. En tots els casos es tracta només de cèntims, però, al cap de l'any, per a un conductor que faci uns 30.000 quilòmetres amb un cotxe que gasti set litres als 100 quilòmetres, li pot suposar un estalvi de 459 euros.

Aquestes dades formen part de l'estudi Anàlisi de preus dels combustibles a Espanya, que ahir va presentar el RACC en resposta a la preocupació actual dels consumidors per l'evolució del preu dels carburants. Segons l'estudi, el principal factor que explica les diferències de preu entre territoris és la desigual aplicació de l'impost autonòmic, el conegut com a “cèntim sanitari”. A Aragó, per exemple, no s'aplica aquest impost i els preus dels carburants són els més econòmics de l'Estat, mentre que a Catalunya sí que es carrega i en el seu tram més alt.

A banda de l'impost autonòmic, però, “les ineficiències en l'oferta de combustibles en algunes províncies deixa els usuaris sense possibilitats de trobar benzineres més econòmiques. En aquest sentit, Repsol (amb Campsa i Petronor) i Cepsa dominen el mercat de la distribució, sumant entre les dues el 55% de l'oferta de l'Estat. En algunes províncies, aquest domini fins i tot arriba al 70%, com és el cas de les Balears. La concentració a l'Estat és molt més gran que en altres països europeus, amb més taxes, però amb els marges dels distribuïdors més baixos.

El RACC es mostra a favor d'ampliar el ventall d'operadors per facilitar el descens del preu dels combustibles. Demana al govern espanyol flexibilitzar la legislació sobre benzineres i a les administracions locals, que eliminin les traves administratives.

332,7
milions
l'any recauen en els consumidors de l'Estat per cada cèntim de variació en el preu dels carburants.
20
per cent
d'estalvi pot aconseguir un conductor pel fet de fer servir les tècniques de conducció eficient.

De 43 a 72 euros en tres anys

A l'Estat es consumeixen diàriament gairebé 18 milions de litres de benzina 95 i 73,2 milions de litres de gasoil, segons dades del 2011. Segons l'estudi del RACC, entre gener i setembre d'aquest any, el preu de la benzina 95 i el del gasoil es van incrementar un 10,4% i un 7,2%, respectivament. Amb aquestes xifres, a un conductor tipus de l'Estat li va costar omplir el dipòsit del cotxe, el setembre passat –prenent com a referència una capacitat de 50 litres de combustible (gasoil)–, 72 euros de mitjana. Tres anys abans, el maig del 2009, pagava 43 euros, un 70% menys. L'evolució del preu del combustible ha tingut dos cicles alcistes durant aquest any. El primer, entre gener i abril i, el segon, del juny fins al setembre, mes en què es va arribar al punt màxim. En els últims dotze mesos, la benzina 95 s'ha encarit un 13,71% i el gasoil, un 11,52%. L'augment de l'IVA també s'hi va sumar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.