Focus

La prioritat a les obres està en les vies

Més enllà del corredor ferroviari, altres infraestructures pendents esperen el torn

Sagrera i Torrassa estan a la llista i les línies de trens que s'han de desdoblar

En prop de 5.200 mili­ons d'euros xifra la Cam­bra les obres d'inversió pri­o­ritària pen­dents a Cata­lu­nya. Es tracta d'una esti­mació que va fer el 2013 per posar de relleu el que s'estava dei­xant de fer pel dèficit de l'Estat a Cata­lu­nya per la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut, i que, amb algun retoc, encara con­ti­nua vigent. D'aquesta xifra, uns 714 estan assig­nats a les obres de cor­re­dor fer­ro­vi­ari de mer­ca­de­ries al seu pas per Cata­lu­nya i, amb l'excepció als acces­sos al Port de Bar­ce­lona, bàsica­ment es tracta d'actu­a­ci­ons cen­tra­des a les comar­ques de Tar­ra­gona.

Entre elles està l'arri­bada del ter­cer fil al Port de Tar­ra­gona i la dupli­cació de via amb ample euro­peu entre el nus de Vila-seca i Van­dellòs. No inclou la inversió lici­tada i en curs sobre la implan­tació del ter­cer car­ril en el tram que va del nus de Cas­tell­bis­bal al nus de Vila-seca.

També hi ha prop de 800 mili­ons d'euros d'actu­a­ci­ons viàries vin­cu­la­des al cor­re­dor Medi­ter­rani, entès el cor­re­dor en sen­tit ampli, es tracta del nou accés viari al Port de Bar­ce­lona, l'auto­via orbi­tal (B-40) fins a Gra­no­llers i la vari­ant de Valli­rana, unes obres que roma­nen atu­ra­des.

Àrea metro­po­li­tana.

Més enllà de les obres rela­ci­o­na­des amb el cor­re­dor, la Cam­bra con­si­dera pri­o­ritàries altres obres viàries i fer­roviàries que es con­cen­tren bàsica­ment a la regió metro­po­li­tana.

Estació de la Sagrera.

Havia de ser la gran estació de l'AVE de Bar­ce­lona i un potent inter­can­vi­a­dor amb el metro i altres modes de trans­ports. També incor­po­rava un potent desen­vo­lu­pa­ment urbanístic amb el qual s'havia de finançar part de les obres. Però la crisi del totxo ho va atu­rar tot.

roda­lies a la ter­mi­nal-1.

Recent­ment s'ha anun­ciat el des­blo­queig d'aquesta línia que ha de con­nec­tat el cen­tre de Bar­ce­lona i l'aero­port. En prin­cipi s'ha de lici­tar aquest any i entrar en vigor el 2018.

Inter­can­vi­a­dor de la Tor­rassa.

Ha de ser un gran nus de con­ne­xi­ons a l'Hos­pi­ta­let però la crisi va inter­rom­pre el pro­jecte. A més d'una parada de la línia 9 del metro i de la futura línia 9-10, aquesta obra hau­ria de per­me­tre tren­car l'actual con­fi­gu­ració de les línies fer­roviàries de Vila­nova (R2) i Vila­franca (R1, R3 i R4) de manera que serà pos­si­ble opti­mit­zar els trens i ajus­tar-los a la rea­li­tat de la demanda. La represa d'aquest pro­jecte és una de les pri­o­ri­tats de l'Ajun­ta­ment de l'Hos­pi­ta­let perquè tindrà un impacte en l'urba­nisme de la ciu­tat.

Per­llon­ga­ments dels FGC a Saba­dell i Ter­rassa.

L'allar­ga­ment de les línies de FGC en aques­tes dues ciu­tats, que han de donar un ser­vei de metro a Saba­dell i Ter­rassa enca­de­nen impor­tants endar­re­ri­ments per les difi­cul­tats finan­ce­res del depar­ta­ment de la Gene­ra­li­tat. Cal pen­sar que la per­fo­ració dels túnels ha fet necessària la uti­lit­zació de tune­la­do­res. En el cas de Saba­dell s'havia par­lat que final­ment entra­rien en fun­ci­o­na­ment el 2016 però ara es parla del 2017. Més pro­pera en el temps podria estar la fina­lit­zació de les obres de la línia a Ter­rassa, que ja ha com­ple­tat la per­fo­ració i només que­da­ria enlles­tir les esta­ci­ons.

La dupli­cació de les línies fer­roviàries entre Mont­cada i Vic i entre Arenys i Bla­nes són altres de les obres que la Cam­bra con­si­dera pri­o­ritàries.

Des del punt de vista viari, es posa l'accent en tres grans obres rela­ci­o­na­des amb el trànsit d'entrada i sor­tida de la ciu­tat de Bar­ce­lona. Des de la Cam­bra es reco­neix que la reducció dels embus­sos a les entra­des han rebai­xat la pressió per fer deter­mi­na­des aques­tes actu­a­ci­ons, però adver­tei­xen que a mesura que creixi l'acti­vi­tat també ho farà el trànsit pri­vat i tor­na­ran els pro­ble­mes.

Des­do­bla­ment dels túnels de Vall­vi­drera.

És un antic pro­jecte ara en el calaix que pro­posa que els tres car­rils dels túnels de Vall­vi­drera a la auto­pista A-16 pas­sin de tres a qua­tre car­rils. El motiu és l'aug­ment del trànsit d'aquesta via.

Eix de la Con­re­ria.

Es tracta d'una via d'uns 11 quilòmetres que con­nec­ta­ria Santa Perpètua de Mogoda i Bada­lona. Actu­al­ment el trànsit entre aquests ter­ri­to­ris es veu obli­gat a pas­sar per Bar­ce­lona. La infra­es­truc­tura des­car­re­ga­ria un dels prin­ci­pals nusos d'entrada a la ciu­tat.

Túnel d'Horta.

És tracta d'un vell pro­jecte de gran enver­ga­dura ja que con­sis­ti­ria a per­fo­rar el massís de Coll­se­rola per con­nec­tar el barri d'Horta amb el Vallès amb un túnel amb un doble ús: fer­ro­vi­ari i viari. En l'actual con­text de res­tric­ci­ons, una obra xifrada en 640 mili­ons no troba cap força política que la reclami.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.