De reüll
A favor de l’art
A principi del 2017, el director del monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, Robert Porta, revelava que s’estava cuinant a foc lent una operació d’altíssima significació per a la recuperació d’una de les joies del patrimoni artístic català emigrat: el conjunt funerari gòtic dels comtes d’Urgell, que conserva The Cloisters de Nova York. Mentre Aragó duia els seus veïns catalans als tribunals per l’afer Sixena, els màxims responsables del cenobi de la Noguera havien obert una via de col·laboració amb la secció d’art medieval del totpoderós Metropolitan per fixar tres línies de treball: l’estudi, la projecció i la restitució, amb una rèplica física o virtual, de les tombes de la casa comtal d’Urgell. El monestir de les Avellanes no tenia cap interès a engegar una batalla de reclamació, per una raó ben simple: per dolorosa que hagués estat la marxa dels quatre sepulcres fa més d’un segle, el propietari legal és The Cloisters i només des del diàleg es poden establir acords que beneficiaran les dues parts i, el més important, l’art. Finalment, un any després, aquestes complicitats s’han concretat, tal com publicava aquesta setmana la periodista Anna Sàez al diari Segre: el museu novaiorquès digitalitzarà en breu les obres, pas previ per construir una còpia exacta, que amb tota probabilitat serà tangible, en pedra. En un any arribarà el primer sarcòfag. Mentrestant, l’absurda guerra per l’art de Sixena encara continuarà fent mal.