De reüll
Res a celebrar
El Museu Reina Sofía de Madrid està preparant una exposició per celebrar el 40è aniversari de la Constitució amb obres de la seva col·lecció que farà lluir al Congrés i al Senat. L’artista Ferran Garcia Sevilla ha rebut una carta en què el seu director, Manuel Borja-Villel (exdirector de la Fundació Tàpies i del Macba), li anuncia que la seva instal·lació El far-lo del poder, joder, morder (1976) ha estat seleccionada per ser exhibida al Senat. A Garcia Sevilla li ha semblat un “acudit d’humor negre” aquesta invitació, i així ho ha expressat, també per carta, a Borja-Villel, tot advertint-lo que es nega a participar en aquesta “farsa” per blanquejar “el nacionalisme espanyol carnisser, castrador i violent de tota la vida”. “No en el meu nom”, li etziba en un text que detalla amb lucidesa l’assalt que s’està fent als drets més elementals, i de manera acarnissada als dels catalans, en nom de la Constitució, “la nostra presó com a nació”, rebla. El que el 1976 el va dur a crear aquesta peça, impregnada de les ombres del franquisme, és exactament el mateix que el faria crear-la avui contra “els fills i nets actuals de la dictadura”. I acaba amb una reflexió clau: la indefensió dels artistes davant la “reinterpretació fraudulenta” de les seves obres. N’hi ha pocs com Garcia Sevilla, sense por de dir les coses pel seu nom i del tot conscient que desafiar el poder, també el de l’art, li tancarà moltes portes. El cost de la dignitat, sí.