Opinió

opinió

Educació 360, una aposta estratègica local

Aquests dies s’han presentat, a la Universitat de Girona, les propostes de política municipal elaborades, des de l’Aliança Educació 360. Sota el títol Connectant la comunitat per generar més i millors oportunitats educatives. Propostes de política municipal (2019-2023), el document planteja 36 mesures amb la voluntat que els partits polítics les incorporin als seus programes electorals. L’objectiu és fer de l’educació un eix central en els pròxims governs locals.

El document que es presenta parteix del reconeixement que, en el context actual, les principals desigualtats educatives no es construeixen dins l’escola sinó fora de l’horari lectiu. Hi ha tot un ventall d’oportunitats d’aprenentatge que inclouen des de l’etapa 0-3 fins als casals d’estiu, els esplais, els caus, les activitats extraescolars... i la diferència d’accés a aquestes obre una escletxa important entre els infants i joves que tenen recursos i els que no. Segons dades de la iniciativa americana Expanded Schools, en els nens i nenes de 12 anys hi ha una diferència de 6.000 hores d’aprenentatge entre aquells que tenen més oportunitats educatives i aquells que en tenen menys. Una bretxa que, indubtablement, els deixa una marca difícil d’esborrar i que els acompanyarà durant tota la vida.

Davant d’aquesta constatació, l’Aliança Educació 360 ens proposa actuar, i fer-ho a partir de tres idees. En primer lloc, assumeix que la clau és entendre el fet educatiu des d’una mirada àmplia; una perspectiva que incorpori no només allò que succeeix dins les escoles i en horari lectiu, sinó també el que opera fora de les seves parets. Un ecosistema educatiu on conflueixen els múltiples actors i les diverses actuacions amb valor educatiu. Hi afegiríem, tanmateix, que aquest ha de ser un espai que ens traslladi de la suma a la multiplicació. És a dir, un ecosistema educatiu no és l’entorn que ens permet posar junt allò que fem separats, sinó una oportunitat per a fer tots junts. I fent junts, multipliquem la capacitat d’incidència; ja que no només som més forts operativament, sinó que esdevenim més intel·ligents a l’hora d’abordar problemes d’alta complexitat.

En segon lloc, des de l’Aliança Educació 360 s’aposta de manera radical per la universalitat de les oportunitats educatives i, per tant, per l’equitat en un terreny on aquesta és especialment sensible. Es tracta d’oferir serveis educatius de qualitat i, sobretot, d’assegurar-nos que aquests arriben a tothom. S’ha de trencar la bretxa a la qual abans fèiem referència, i això exigeix polítiques actives i compromeses amb aquest objectiu. Hem de comptar amb tothom –societat civil, entitats i empreses de serveis–, però ens cal també una garantia pública, una política compromesa amb la igualtat d’oportunitats educatives per a tothom.

Finalment, es considera que l’àmbit local és un espai privilegiat, tant per aconseguir treballar junts com per assegurar la universalitat i l’equitat de les oportunitats educatives. Els ajuntaments són espais de proximitat que disposen de la sensibilitat i el coneixement de proximitat imprescindible per aquesta tasca. Els cal, però, fer una aposta estratègica per l’educació, considerar que aquesta ha d’esdevenir un eix vertebrador de les seves actuacions. L’educació, en definitiva, ha de ser un tema central en les pròximes eleccions municipals del maig del 2019.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.