opinió

Cal replantejar el Projecte Educatiu de Ciutat

Poc haurem avançat si el PEC acaba essent una nova operació de màrqueting polític

L'Ajuntament de Girona ha decidit impulsar, per primer cop, un PEC (Projecte Educatiu de Ciutat). El PEC és una eina de governança educativa basada en la participació ciutadana, la planificació i la coresponsabilitat social en l'educació formal, no formal i informal.

El passat mes de febrer es va celebrar la primera de les Jornades de Participació d'aquest PEC. Es tractava de la tercera fase d'un procés que es va iniciar el desembre de l'any passat i que acabarà a la tardor d'enguany, amb la celebració del Fòrum Educació (la sisena fase), on s'han de presentar els resultats.

Fins a la jornada del febrer, s'havia realitzat una diagnosi de la realitat educativa de Girona i s'havia constituït un grup assessor. Aquell dia, es va poder comptar amb la presència de l'alcaldessa, fet que dóna certa rellevància al PEC. També es va presentar el grup assessor i es van formar unes taules de debat on els participants (membres d'entitats, ciutadans anònims, polítics…) vam intercanviar propostes. Moltes d'aquestes idees són, de fet, els projectes de futur de les entitats. Cal dir que la participació va ser molt activa.

Però, malgrat tot, pensem que la jornada va anar massa de pressa; va faltar temps per debatre, per reflexionar, i també hi mancaven ciutadans i entitats de Girona. Vam trobar-nos amb una participació tutelada per l'administració i hi veiem el perill que el PEC acabi essent un projecte fet només per uns quants. Hi va haver detalls originals en la presentació, acompanyats, però, de massa musculatura dels representants polítics.

Des de la CUP valorem la proposta de forma positiva. Creiem, però, que un projecte d'aquesta magnitud s'ha de poder fer amb temps, per portar-lo als barris, oferint-lo a la gent perquè se'l faci propi, amb el suport de les entitats i de l'administració.

Poc haurem avançat si el PEC acaba essent una nova operació de màrqueting polític. Segurament ens calen nous models: repensar la participació ciutadana i crear noves assignacions de l'acció de governar la ciutadania (com ara la creació d'assemblees de barri). No podem menystenir la profunditat dels tres significats: Projecte, Educatiu i de Ciutat.

(*) Membre de la Comissió d'Educació i Cohesió Social de la CUP de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.