Full de ruta
L’art de la llum
L’art de la llum és el cinema, proclama el narrador només de començar el primer capítol de La gran il·lusió, la nova sèrie documental que TV3 ha estrenat amb èxit. L’espai, codirigit pel crític Àlex Gorina i pel director de la Filmoteca de Catalunya, Esteve Riambau, ens descobreix un món tan sorprenent com fantàstic que aquí, a casa nostra, va il·luminar la primera projecció l’any 1896 i després va anar consolidant, efectivament, l’art d’esbargir la gent amb la fotografia en moviment. Tal com adverteixen els seus creadors, no és una sèrie destinada exclusivament a cinèfils, sinó simplement als enamorats del cinema, que són els que al capdavall han omplert sempre les sales. Que en hores baixes i crisi d’espectadors el cinema hagi de tenir bona audiència precisament a la tele, l’eterna competidora, no deixa de ser un petit sarcasme però benvingut sigui si és per reivindicar una història sovint massa desconeguda. Per exemple, la dels germans Fernández, més coneguts com els Napoleón pels seus gustos afrancesats, que van importar de França la tecnologia dels Lumière per fer possible aquella pionera projecció adreçada a uns pocs elegits que adquirien l’entrada pagant una pesseta. Pels que ara lamentem el preu dels multicinema, la sèrie de Gorina i Riambau s’ha afanyat a recordar-nos que a l’època significava la meitat del sou d’un jornaler. Afortunadament, amb el pas dels anys l’invent va deixar de ser el privilegiat oci de la burgesia per arribar al gran públic. Això sí, amb elitistes excepcions, com ara l’afició secreta d’Alfons XIII, que va dur-lo a encarregar la realització del primer porno destinat al consum domèstic. Pel que hem pogut veure, els capítols trauran la teranyina dipositada damunt cineastes desconeguts, pel·lícules maleïdes i intèrprets oblidats, també damunt locals emblemàtics que un dia van ser temples del cel·luloide. I descobrirem dades ben curioses, com ara que el 80% des drets del cinema català són actualment propietat de la productora del president de l’Atlético de Madrid, Enrique Cerezo.