Opinió

Full de ruta

Les promeses de sempre

Per què som on som? Pel maltractament crònic vers les infraestructures, la llengua i la cultura. No ho oblidem

Per què hem arribat fins aquí? Per què l’independentisme ha crescut de manera exponencial des de l’any 2010? Ho sabem tots: bàsicament pel maltractament constant de l’Estat espanyol pel que fa a la inversió pública, la cultura i la llengua catalanes. Un maltractament simbolitzat en la sentència del Constitucional que va trinxar l’Estatut del 2006. En aquell moment, una majoria de catalans van fer números i, a part dels greuges identitaris –molt importants–, van veure que romandre a l’Estat espanyol directament no sortia a compte. Van comptar que un munt de diners marxaven cap a Madrid –els famosos 16.000 milions d’euros anuals– i van concloure que aquests euros, ben gestionats, ens permetrien ser un país de primera en infraestructures i serveis de tota mena. Era un raonament cantat, i encara més quan les promeses incomplertes, els retards en les obres anunciades i els pressupostos no executats eren –i són, malauradament encara– a l’ordre del dia pel que fa a l’Estat. Un greuge que es fa més gran si el comparem amb el que l’Estat destina –i ha destinat– a altres regions espanyoles. Els números canten i aquest és el càstig a què l’Estat sotmet els catalans des de fa anys.

Per tot plegat hem arribat fins aquí i cal recordar-ho amb força, i encara més ara que fa temps que l’independentisme sembla haver deixat de banda el pes de les reivindicacions econòmiques –tan presents, per exemple, en els inicis del procés– per centrar-se en aspectes més emocionals, com ara la llibertat dels presos, a causa de la dura repressió judicial i policial espanyola.

I cal tenir-ho ben present, sobretot ara que l’Estat intenta enlluernar-nos de nou amb promeses d’inversions mil·lenàries, en lloc d’implicar-se en una veritable negociació política sobre el futur de Catalunya. Quatre dades només perquè ens ajudin a tenir les coses clares: en la primera meitat del 2018, Adif-Alta Velocitat havia invertit el 26,3% del previst a Catalunya; Adif, el 16,7%; Enaire (antiga Aena), el 46,1%; Renfe, el 39,1%, i Ports, el 25,3%. Alguna pregunta més?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia