Keep calm
Xoc de trens
El 20 de novembre de l’any passat, una esllavissada a Vacarisses va colpejar un tren de la línia R4 amb tan mala fortuna que el cop va matar un dels passatgers. El tren malmès el van poder portar fins una via morta de Sant Vicenç de Castellet. Uns mesos més tard, el 9 de febrer passat, un xoc frontal entre dos trens a Castellgalí –a la mateixa línia R4– va fer un mort i una desena de ferits. Els dos combois malmesos els van portar a una altra via morta de Sant Vicenç de Castellet. Set mesos després del primer accident i quatre després del segon, Renfe va extreure ahir tots els vagons afectats (els de Vacarisses i els de Castellgalí) per poder-los reparar. El que diverses vegades s’ha qualificat com l’estat més descentralitzat del món arregla els trens de Rodalies Catalunya a Valladolid, on Renfe hi té el taller central. En un exemple de com d’esquenes viuen les dues administracions, els trens no es podien portar a Rubí (on hi ha els tallers de Ferrocarrils de la Generalitat) perquè no és la seva competència i a més les xarxes viàries no estan interconnectades. Total, per carretera i cap a Valladolid; en un clar exemple de manca d’eficiència, d’eficàcia i de rapidesa del sistema. Per acabar-ho d’adobar, un dels camions que transportava els vagons va quedar bloquejat pels carrers de Sant Vicenç perquè, per la grandària del vehicle, no podia ni avançar ni retrocedir. Però vaja, això és una conseqüència directa de com està muntat l’engranatge, que complica una operació ja de per si complexa. El cas és que a la mateixa hora que els camions extreien els vagons de la menystinguda R4, el president del govern espanyol inaugurava un nou tram de l’AVE que connecta Madrid i Granada amb un temps de 3 hores i 20 minuts. Granada és la capital de província número 26 que ja està connectada amb la capital espanyola per l’alta velocitat. Ja són més de la meitat. Entre Madrid i Granada hi haurà quatre trens diaris. Per Sant Vicenç de Castellet en passen quasi 80 cada dia (38 per sentit).