Full de ruta
El tren de la Xina
Hi ha un tren que està venint de la Xina. Sí, en aquest moment en què qualsevol lector d’aquest diari pot estar llegint aquesta columna, hi ha un tren que està venint de la Xina. I ara, en aquest moment, ja és una mica més a prop del seu destí. I quan el lector tanqui aquest exemplar i deixi aquestes paraules presoneres entre pàgines de diari, el tren seguirà avançant, sense deturar-se, cap a la seva meta.
Un tren és sempre una cosa romàntica; el paisatge que passa lentament, el moviment oscil·lant del cotxe damunt les travesses de fusta, el xiulet del cap d’estació, el xerric de les rodes en cada arrencada. Un viatge amb tren des de la Xina no només és una cosa romàntica, sinó que també és èpica, encara més si el comboi és un mercaderies de longitud estratosfèrica, una massa de ferro que avança pesadament des de l’altre costat de món, a través de totes les nits i totes les penombres, fins a arribar a destí.
És un tren doblement èpic, perquè el tren de la Xina ve carregat de mascaretes i vestimenta sanitària d’un sol ús. Són 34,6 milions de mascaretes i 400.000 granotes. L’ha noliejat el Ministeri de Sanitat amb un transport que sortirà 15 vegades més barat que si vingués amb avió. Com que ja no hi ha pressa perquè els polítics es facin la foto amb les caixes plenes de mascaretes, aquestes poden esperar i poden venir amb tren, xuc-xuc.
El tren de la Xina ve per la línia Madrid-Yiwu, que, segons diuen, és la línia de tren comercial més llarga del món, Una línia de 13.000 quilòmetres i vuit països, a la qual algú poc original va batejar com la nova ruta de la seda. El tren en qüestió no arribarà fins a final de juny. Hi ha temps, doncs, per prendre consciència d’aquesta descoberta extraordinària que ens ha regalat la Covid-19: Madrid i la Xina estan comunicats per una línia de tren, comercial, i molt rendible, segons diuen. Extraordinari!
Potser algú recordarà ara que abans del coronavirus hi havia una cosa que en aquest país havia fet vessar molta tinta i que es diu corredor mediterrani. Un projecte per portar mercaderies des del sud de la Península passant per Catalunya i cap al nord d’Europa. Tots els ministres espanyols de Foment han dit que sí, que ja l’estan fent. L’única certesa és que, de moment, el tren que arribarà, a finals de juny, és el de la Xina. I ho farà a Madrid.