opinió
Boicot comercial a Facebook
Grans empreses multinacionals, de sectors molt variats, que feien publicitat a Facebook estan fent un boicot a aquesta xarxa social, perquè no filtra adequadament missatges d’incitació a l’odi i a la violència, mentides, insults i amenaces. Més concretament, el detonant del daltabaix d’ingressos que sofreix l’empresa ve de missatges de Donald Trump, un personatge polític que acostuma a controlar poc les seves paraules per la posició que ocupa. La feble resposta de Facebook a uns requeriments de filtratge dels missatges, una necessitat compartida per una majoria de la societat americana, ha fet que empreses que hi abocaven milions i milions de dòlars hagin decidit no fer-se còmplices de facto d’un canal que vehicula missatges reprovables.
Vet aquí, doncs, un cas específic de boicot comercial que respon a motivacions polítiques. Tanmateix, com que els boicots comercials més habituals els fan els consumidors per tal de pressionar una empresa perquè modifiqui el seu comportament en alguna qüestió concreta (utilitzar mà d’obra infantil, agressió al medi ambient...), aquest és un cas singular pel fet que els consumidors (usuaris de Facebook), individualment, no tenen poder per modificar la conducta de l’empresa de Mark Zuckerberg. Són els que li donen el pa (la publicitat), els que vehiculen la queixa a través d’un boicot publicitari, deixant de comprar espais.
La Coca-Cola, Adidas, Ford, HP, Honda o Levi-Strauss (per citar només alguns noms prou coneguts) rebel·lant-se contra un mitjà que algú fa servir per incitar a l’odi i a la violència, no deixa de ser una imatge que deu costar d’entendre als anticapitalistes. Però il·lustra el poder del sector empresarial per modificar actituds polítiques reprovables. No ho fan només perquè aquestes empreses tinguin conviccions democràtiques, que seria el més normal en el context occidental, sinó també perquè la societat els podria sancionar a elles, per còmplices..., i sotmetre-les a boicots comercials a elles també.