De reüll
Cara i creu
Com el dia i la nit. Com els testos a les olles. Com un nap i una col. Seat i Nissan són les dues cares d’una mateixa moneda. Instal·lades a Catalunya, són dues grans companyies fabricants de cotxes que donen feina a milers de persones a casa nostra, però una s’ha cregut el seu projecte i el futur industrial de Catalunya, i l’altra fa anys que ha apostat per un altre guanyador, més al nord d’Europa. I ara en vol marxar. Totes dues han patit la crisi de l’automoció i han demanat als seus treballadors sacrificis en forma de mesures de flexibilitat i retallades; i a les administracions, una aposta ferma pel futur industrial del país.
Però Seat va fer la setmana passada un pas més en la seva aposta pel territori, en confirmar una inversió milionària que garanteix els llocs de treball de Martorell i el manteniment de les instal·lacions de la Zona Franca. La inversió de 5.000 milions d’euros en els pròxims cinc anys per fabricar cotxes elèctrics no és, però, cap xec en blanc. Cal que el govern (els governs) hi apostin i li facin costat. Segons ha transcendit, Seat ja hauria demanat a La Moncloa una aposta decidida per a la connectivitat del cotxe elèctric al conjunt de l’Estat, donada la insuficiència d’infraestructures de recàrrega i el fre que això suposa a l’expansió del mercat elèctric.