opinió
SOS: comunicació eficaç contra la pandèmia
El coronavirus ho ha canviat tot. També la nostra manera de comunicar. Les empreses i organitzacions han d’adaptar-se als nous temps amb empenta i esforç, però també amb una bona i renovada comunicació.
Les reunions presencials tenen restriccions i ara triomfa el telèfon amb totes les seves possibilitats: trucades, videotrucades i missatges de Whatsapp. El telèfon és el gran guanyador d’aquesta maleïda crisi. Però què passa quan ningú ens contesta la nostra trucada? Per experiència puc assegurar que els telèfons d’informació d’empreses i institucions públiques no estan preparats per a tanta demanda. Les esperes es fan eternes i acabem esgotats del fil musical. “En breu l’atendrem”, ens diuen. Però no ens atenen mai. També desespera aquest estrany invent de “premi 1 si vol un producte, premi 2 si vol una altra cosa i premi 3 si vol un cafè amb llet”. Ara més que mai la ciutadania necessita informació i reclama solucions als seus problemes quotidians. Les empreses que agilitzin la informació telefònica seran les grans triomfadores d’aquesta època.
Per cert, quin encert han tingut les organitzacions i ajuntaments que han trucat als nostres avis per saber com es trobaven. Això sí que és bona comunicació.
Sobre les videotrucades només puc dir que ara tots som fans de Zoom, Teams o Google Meet. Quins grans descobriments! A través de l’ordinador i el mòbil estem fent reunions, negocis i formació. M’encanten les videotrucades, però amb un ordre del dia i una durada pactada (amb 60 minuts n’hi ha prou). Tinguem cura també del nostre aspecte físic (cabell i roba) i del fons que utilitzem (ara està de moda que es vegin llibres). I procureu que la càmera us enfoqui la cara sencera (és molt trist que només es vegi un ull o mitja cara). Un consell: abans d’una videotrucada val la pena anotar en un paper les coses que volem dir. No fos cas que ens quedéssim en blanc.
I si parlem de bona comunicació no oblideu que webs i xarxes socials han d’agafar una nova dimensió. La gent, ho dèiem, necessita informació. I el primer que faran és mirar la vostra web i les vostres xarxes. Tingueu les xarxes al dia. Facebook, Twitter o Instagram són eines imprescindibles per donar informacions d’última hora. Com si fos el 3/24.
El Whatsapp empresarial, amb les seves llistes de difusió, també és una eina molt pràctica per explicar notícies i ofertes. Però Whatsapp no és una enciclopèdia. Hem de redactar missatges breus. Poques frases i molt clares. I sense abusar de les emoticones.
I per als nostres polítics i metges també tinc una petició. Volem informació clara, amb dades concretes i sense ambigüitats. Els missatges no s’han d’interpretar. S’han d’entendre a la primera.
En aquests temps de restriccions i mascaretes qui millor informi s’emportarà la victòria.