Qui acaba l’ESO hauria de tenir dret al seu certificat
Per molt estrany que pugui semblar, en ple segle XXI encara existeix la possibilitat que un o una jove amb un pla individualitzat pugui no aconseguir el graduat en educació secundària obligatòria (ESO) tot i assolir les competències que se li especifiquen. Actualment, els centres i el professorat són qui s’encarreguen de decidir si s’atorga el certificat a l’estudiant i no hi ha cap llei o decret al darrere que ho reguli. Aquesta decisió, que en cas de ser negativa pot influir molt negativament en el desenvolupament de l’estudiant, no hauria de recaure en el criteri d’unes poques persones no especialitzades en aquest àmbit de l’educació. Com a mínim, hi hauria d’haver una normativa en la qual fonamentar-se o, per altra banda, donar la potestat a les professionals especialitzades que dissenyen els plans individualitzats sobre la certificació del graduat en aquests tipus de casos. Encara que el certificat contingui un asterisc indicant que s’ha aconseguit mitjançant un pla individualitzat, però almenys que es reconegui oficialment la feina feta, l’esforç i les competències adquirides per l’estudiant. D’això se’n diu equitat. I seria un pas més cap a un sistema educatiu inclusiu de qualitat.
Girona