Editorial

Un ambiciós pla verd de la UE

La Comissió Europea (CE) ha fet públic aquesta setmana el programa ‘Flit for 55’, la gran aposta del govern de la Unió Europea (UE) per frenar el canvi climàtic i canviar el model de producció i de transport per deixar enrere finalment els combustibles fòssils que han estat la base del motor econòmic del continent des de la Revolució Industrial, en el segle XIX. Som davant d’un programa molt ambiciós que ara caldrà negociar entre tots els estats, amb les dificultats que això comporta, però que situa la Unió Europea al capdavant de la iniciativa mundial contra el canvi climàtic, ara mateix la principal amenaça per a la vida a la Terra, com ho demostren alguns dels episodis meteorològics que hem vist en diferents zones del planeta els últims temps. La comissió es proposa reduir les emissions contaminants el 2030 i eliminar-les en l’horitzó de l’any 2050. Per assolir l’objectiu, la CE ho vol fer amb més impostos, regulació i inversió, un pla molt ambiciós però necessari davant una crisi climàtica que no es pot obviar i davant la qual Europa no pot caminar sola. Caldrà, en aquest sentit, un esforç combinat amb la resta de països del món, sobretot amb potències com la Xina i els Estats Units.

Una de les propostes més destacades del pla és la prohibició de la fabricació de cotxes de gasolina o dièsel a partir del 2035. És una data que pot semblar llunyana però que és a la cantonada. Caldrà, doncs, un esforç important de la indústria i també dels diferents governs i de la mateixa comissió per poder tirar-la endavant. Les ajudes públiques seran necessàries per abaratir el preu dels cotxes elèctrics, ara mateix molt elevat. També farà falta un control de la indústria perquè no es disparin els preus de l’electricitat, tal com ha passat a l’Estat les últimes setmanes. Les bones intencions del pla comunitari no haurien d’anar, com ha passat sovint, contra els sectors més vulnerables de la societat. Caldrà veure si els 78.000 milions d’euros previstos són suficients.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia