Escriure, llegir i vendre en català
La 39a edició de la Setmana del Llibre en Català ha reafirmat el compromís de les editorials amb els nostres escriptors i escriptores i ha confirmat que la crisi, que ja existia abans de la pandèmia, no era terminal. Malgrat els mals presagis que planen de manera permanent al voltant d’un sector que mai ha viscut èpoques de vaques grasses, la veritat és que la indústria fa esforços importants per plantar cara a les adversitats. Sobretot buscant fórmules que tornin a estimular el contacte amb els lectors i ajudin a expandir-se més enllà del Sant Jordi. La Setmana del Llibre en Català és, en aquest sentit, una cita ja consolidada en què els implicats exhibeixen una bona musculatura i enceten amb força el mercat literari de la tardor. La crisi no ha estat mai pel volum de publicacions, molt alt, ni per la qualitat dels creadors, indiscutible. Les minses dimensions del mercat i els sempre millorables nivells de lectura són els grans inconvenients als quals s’enfronta la gent que es dedica a l’escriptura, els darrers anys nodrida amb la incorporació de noves i prometedores veus joves que hi afegeixen empenta i nivell. No està resolta, però, la pugna entre el paper i el suport digital, però ja resulta evident que el primer no desapareixerà dels canals de distribució i que el segon pot apropar noves generacions de lectors si es gestionen bé les seves potencialitats. Mentrestant, les xifres indiquen que un de cada tres llibres venuts a Catalunya està escrit en català, un percentatge que es pot valorar amb més o menys optimisme segons on es posi el llindar d’exigència. Però això no amaga que les novetats surten cada vegada amb tirades més baixes i que el ritme adoptat per la mateixa indústria n’aboca la majoria a una estada massa curta als aparadors de les llibreries. I tampoc es pot passar per alt que la majoria de peticions efectuades a les biblioteques són per llegir en la nostra llengua, però molt sovint traduccions en comptes d’originals. Celebrem, doncs, l’èxit de la Setmana i ajudem a incrementar les vendes i la lectura en la nostra llengua.