opinió
El Dia de la Solteria
Qui aquests dies hagi decidit fer alguna compra per internet haurà vist que se li obrien tot d’anuncis amb contínues promocions relacionades amb l’11 de novembre. Fins i tot es poden veure referències a aquesta data en algunes botigues físiques de grans franquícies. I, no, no és que les poderoses multinacionals de distribució hagin decidit copiar la campanya publicitària de l’ONCE, que cada any aprofita el joc de paraules per fer un sorteig extraordinari d’allò que tota la vida hem conegut com el cupó dels cecs.
En realitat, les promocions de l’11/11 arriben (com és evident!) de la Xina. Al darrere, però, hi ha una història curiosa: la del Dia de la Solteria, que ja s’ha estès pràcticament a tot arreu com a Single’s Day. També apareix en llistes de celebracions diverses com a Dia del Solter, però a mi m’agrada més dir-ne Dia de la Solteria perquè evidentment també hi ha solteres i estic convençuda que el llenguatge inclusiu s’ha de fer servir tant com es pugui sempre que no provoqui grans confusions.
En qualsevol cas, i tornant al tema en qüestió, el Dia de la Solteria sembla que té els seus orígens als anys noranta del segle passat, quan algú el va triar per reivindicar amb orgull la solteria en moltes universitats xineses, prenent el número 1 com a referència de persona sola. Es tractava de fer broma del dia dels enamorats i al mateix temps fer front i denunciar la pressió social envers el matrimoni, que a la Xina i en altres societats asiàtiques ha estat sempre molt intensa cap als nois, amb l’objectiu de conservar el llinatge familiar.
Per això l’11/11 es considerava inicialment una festa d’homes joves solters, tot i que amb els anys es va convertir en una celebració de la solteria en general. Però ja sabem com és el capitalisme, que al final tot ho acaba xuclant, digerint i vomitant cap a una nova oportunitat per al consum desmesurat. En aquestes últimes dècades, l’11/11 ha passat de tenir un punt reivindicatiu, de crítica social, a ser la gran festa dels autoregals, fins al punt que a l’Àsia és la cita comercial més important de l’any. No ens estranyi si d’aquí a poc temps també l’acabem acollint fervorosament entre les nostres tradicions, com ja hem fet amb Sant Valentí, el recent i cada cop més estès Halloween i el pròxim i ineludible Black Friday.