De reüll
Žižek, Varufakis i el súper fantasma
Fa pocs dies vèiem a TV3 un reportatge sobre els anomenats “supermercats fantasma”, un seguit de locals, estesos cada cop de forma més capil·lar per les ciutats, tancats al públic, que prometen dur la compra a les llars en un màxim de 10 minuts. El funcionament no pot ser més demencial: empleats joves corrent a tota velocitat agafant productes dels lineals (tenen dos minuts per omplir el carro) emprant un lector de codis, i motoristes cremant rodes per dur la comanda al client en vuit minuts. Tot plegat ens aboca a la reflexió que van compartir fa pocs dies a Ljubljana dos infants terribles dels nostres temps, el filòsof Slavoj Žižek i l’economista Iannis Varufakis, durant el festival Indigo de la capital eslovena. Varufakis afirma que, vampiritzant la tecnologia, el capitalisme està mutant en un fenomen molt més perniciós. Ara, els ciutadans ja produïm per a les grans plataformes globals, Google, Facebook, Amazon..., sense estar-hi contractats i més enllà de les nostres jornades laborals particulars, ja que amb petites accions els subministrem dades clau per al seu negoci. Així, amb el simple gest d’agafar el telèfon ja estem fornint nou software per a Google Maps. Alhora, els joves necessiten millorar els seus perfils a les xarxes perquè serà el primer que miraran els eventuals contractadors. “És el col·lapse absolut de l’espai privat, tan defensat pels liberals”, afirma Varufakis, que denomina aquest fenomen, que ara mateix no té contrapoder, com a “tecnofeudalisme”. N’hi ha per pensar-hi.