Opinió

Francesc Cabana

Quadern d’economia

Efectes de la pandèmia

Hi ha sectors als quals la crisi no els ha anat gens malament

Aquesta pandèmia ha creat una crisi econòmica molt superior a les anteriors, si tenim en compte que ha provocat cinc milions de morts en l’àmbit mundial, dels quals 25.000 corresponen a Catalunya. No hi ha cap altre fenomen natural que arribi a aquestes xifres. Però, com totes les crisis econòmiques, té guanyadors i perdedors. Potser d’això no hi ha prou consciència. És el que ha passat amb la covid-19.

Sempre que hi ha persones o empreses que surten perdent d’una crisi, n’hi ha que en treuen beneficis. Hi ha sectors molt perjudicats, com l’hoteleria o els bars. Però n’hi ha que no els ha anat malament. M’agradaria fer una referència explícita a dues empreses que se’n van com a conseqüència de la pandèmia, Nissan i Mahle, i a una altra que ha aprofitat el moment per créixer i diversificar-se, Taurus.

Les dues primeres pertanyen al sector de l’automòbil, però Nissan és l’empresa finalista, la que lliura el cotxe acabat, mentre que Malhe és una empresa subcontractada, especialitzada en la fabricació de peces determinades. Un cotxe no es fabrica tot alhora. L’empresa finalista compra una bona part dels components a altres empreses, de manera que és el conjunt d’empreses, més l’afegit de la mateixa Nissan –en aquest cas–, el que permet completar el model d’automòbil previst.

Les empreses subcontractades es troben en una situació molt delicada, ja que els problemes de l’empresa finalista es transmeten ràpidament a totes elles.

La desaparició de la Nissan ha creat un greu problema, amb un fort increment de l’atur, tant d’empleats directes com d’indirectes. El cotxe elèctric, força confirmat com el cotxe del futur, ha deixat panxa enlaire moltes de les empreses que treballaven per als cotxes de combustió. Catalunya té obrers qualificats que poden posar-se al servei d’empreses ben diverses sempre que siguin del mateix sector, però el cotxe elèctric porta problemes perquè l’adaptació és més difícil. Per això ha estat una agradable sorpresa que hagi sortit una oferta per a les seves instal·lacions i que, si tot va bé, l’empresa reprendrà amb la fabricació de cotxes i altres vehicles elèctrics i que hi ha la intenció que les instal·lacions de la Zona Franca es converteixin en un hub que atregui altres empreses d’aquest sector.

Taurus va començar fabricant cafeteres a Organyà, en una comarca que no tenia indústria i que va rebre l’empresa amb els braços oberts. La fàbrica de cafeteres ha passat per diverses mans des d’aleshores, va diversificar la seva producció al petit electrodomèstic i ha eixamplat les seves instal·lacions i, fa pocs dies, va presentar una oferta de compra per a la fàbrica de components per a l’automòbil elèctric Tag Automotive, amb fàbrica a Terrassa. D’això en dic talent industrial i permetrà reduir el desastre produït per la pandèmia.

Les causes de les crisis econòmiques són diverses. Les anteriors tenien un origen polític o social. Actualment, la crisi l’ha provocada un virus. Tot indica que la covid-19 quedarà establerta entre nosaltres definitivament. Ens hem d’acostumar a les crisis de la mateixa manera que en l’època medieval s’acostumaven a les guerres. Aleshores morien per una espasa, ara per un virus invisible. Per sort ara tenim les vacunes, sempre que ens vulguem vacunar. El tennista serbi que no ha volgut fer-ho ha perdut diners, prestigi i simpaties arreu del món i només ha demostrat que és un tossut del grau màxim o que la seva intel·ligència queda molt per sota del seu nivell a la pista de tennis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia