Opinió

Vint-i-cinc anys pedalant

Mou-te en Bici fa 25 anys que pedala, ho ha fet gairebé sempre amb el vent en contra, pujant pendents forts, havent de fer grans esforços per continuar la seva ruta. En aquest camí s’ha trobat amb molts entrebancs, i poca comprensió i col·laboració per part de la majoria de les administracions públiques, que no han estat capaces d’assumir les seves reivindicacions. En la majoria dels casos, això suposava tocar un model de mobilitat en unes ciutats pensades i dissenyades bàsicament perquè hi circulin els cotxes. Només cal repassar l’historial de l’entitat per comprovar que la majoria de les propostes i reivindicacions de fa més de dues dècades avui són plenament vigents.

En el transcurs del darrer quart de segle, ciutats com ara Girona han mostrat una clara voluntat de mantenir i consolidar un model de mobilitat caduc, que respon als esquemes de les ciutats del segle passat, concebudes bàsicament per a la mobilitat amb cotxes. D’aquesta manera s’ha aconseguit un increment escandalós i agomboiant del nombre de vehicles que circulen per la ciutat, sense que s’hagi plantejat seriosament cap política efectiva per reduir el trànsit. Si bé és cert que s’han fet alguns passos, com ara l’adaptació d’uns quants quilòmetres de carril bici, molts dels quals no són ni exclusius per a bicicletes. Una part important són compartits amb vianants, taxis, bus o estan situats a la calçada, fet que els converteix sovint en espais de conflicte, quan no perillosos. També s’ha de reconèixer l’èxit del desplegament de la Girocleta a la ciutat. Malgrat tot, aquestes actuacions no deixen de ser només petites concessions, en un entorn urbà dominat de manera aclaparadora pels automòbils, que esdevé hostil per a ciclistes i vianants.

La plataforma ciclista Mou-te en Bici, en els actes celebrats aquest dies per commemorar el seu 25è aniversari, ha expressat clarament la seva intenció de continuar pedalant perquè Girona i la resta de poblacions gironines on té presència l’entitat (Blanes, Banyoles, Celrà, Fornells, Sarrià, entre moltes altres), puguin arribar a ser ciutats amables amb les bicicletes i els ciclistes, i que a més siguin netes, segures, sostenibles i saludables, cosa que només s’aconseguirà amb polítiques valentes, agosarades i decidides, encaminades a expulsar els automòbils dels centres urbans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia